پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و رمضان

دیابت و رمضان

برای جامعه مسلمان در دنیا روزه داری در ماه مبارک رمضان یک عبادت معنوی به شمار می رود. با وجود دیابت ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که تاثیر دیابت بر روزه داری چگونه است. اطلاعات نادرست بسیاری در مورد دیابت و روزه داری وجود دارد. در ادامه به برخی از سوالات رایج دراین زمینه پاسخ داده می شود.

– آیا همه افراد دیابتی می توانند فریضه ی روزه داری را انجام دهند؟
خیر. این پاسخ مبتنی بر قرآن کریم و همچنین آموزه های علمای دین اسلام در طول قرن ها می باشد. گروه های از افراد در صورتیکه با روزه داری سلامت آنها به خطر بیافتد مجاز به روزه گرفتن نیستند. این افراد شامل کودکان، زنان باردار یا شیرده ، سالمندان و افرادی که با روزه گرفتن دچار بیماری می شوند. در مورد دیابت، افرادی که کنترل مناسبی بر قندخون ندارند، دیابت نوع یک و افرادی که با وجود تزریق انسولین قندخون آنها دچار نوسان می باشد مجاز به گرفتن روزه نمی باشند.
– من می دانم برخی از افراد مبتلا به دیابت روزه می گیرند و هیچ مشکلی ندارند. آیا من هم می توانم روزه بگیرم؟
بله این درست است. برخی از افراد مبتلا به دیابت می توانند بدون اینکه خطری آنها را تهدید نماید روزه بگیرند اما این را بدانید هر فردی با دیگری متفاوت است. بخشی از تصمیماتی که با پزشک تان میگیرید مربوط به نوع داروی مصرفی شما می باشد. بهتر است ۲ تا ۳ ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان یک قرار ملاقات با پزشک خود داشته باشید و درباره چگونگی تاثیر روزه داری بر قندخون با وی مشورت نمایید. پزشک ممکن است برنامه دارویی شما را در این زمان تغییر دهد.

– در طی روزه داری من باید از چه خطراتی آگاهی داشته باشم؟
افت قندخون ( هایپوگلایسمی) – خطر افت قندخون در افرادی که انسولین یا برخی از داروهای خوراکی را استفاده می کنند بیشتر است. فعالیت بدنی باید در طی ساعات روزه داری محدود شود و به بعد از غروب آفتاب موکوا شود. با پزشک خود درباره داروهای مصرفی و احتمال بروز افت قندخون با وجود مصرف آنها مشورت کنید و درباره روش های پیشگیری از افت قندخون بحث کنید.
افزایش قندخون (هایپرگلایسمی) – در حالی که افت قندخون ممکن است در طی روز اتفاق بیافتد، بعد از افطار احتمال خوردن زیاد وجود دارد. از خوردن موادغذایی بسیار شیرین اجتناب نمایید و سهم غذایی خود را در حد متوسط حفظ کنید.
اگرچه رمضان به عنوان زمانی برای نخوردن تعریف شده است اما بسیاری از افراد در طی این ماه دچار اضافه وزن می شوند.در برخی از خانواده ها وعده غذایی در زمان افطار دقیقا مشابه یک مهمانی بزرگ است. در طی ماه مبارک رمضان باید برنامه منظم غذایی را رعایت کرد و از پرخوری اجتناب نمود.

Diabetes and Ramadan: 9 Tips for Safe Fasting

کم آبی- این مشکل خصوصا در فصل گرما بیشتر اتفاق می افتد. بعد از افطار و قبل از سحر از نوشیدنی های بدون کافئین و آب به طور متناوب و کافی استفاده کنید.
– به من گفته شده که کنترل قندخون با دستگاه کنترل قندخون خانگی روزه را باطل می کند. آیا این موضوع درست است؟
کنترل قندخون نه تنها منجر به باطل شدن روزه نمی شود بلکه افراد دیابتی که روزه می گیرند باید قندخون خود را در طی روز کنترل کنند و در صورت افت قندخون روزه ی خود را افطار کنند.
– افت قندخون چگونه درمان می شود؟
اگر قندخون به زیر عدد ۷۰ برسد، مصرف ۱۵ گرم ماده قندی ( ترجیعا مایعات شیرین) اهمیت دارد. در صورتی که بعد از ۱۵ دقیقه قندخون به حد طبیعی برگردد ولیکن تا وعده اصلی غذایی یک تا دو ساعت باقی مانده باشد خوردن یک میان وعده لازم است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افت قندخون بخش افت قندخون را مطالعه نمایید.
– آیا مصرف داروهای دیابتم را در طی ماه رمضان قطع کنم؟
خیر. شما مصرف داروهای دیابت خود را باید در ماه رمضان ادامه دهید ولیکن زمان مصرف آنها تغییر می کند. مقدار مصرف دارو هم ممکن است تغییر نماید. به همین دلیل از افراد مبتلا به دیابت خواسته می شود حتما قبل از شروع ماه رمضان با پزشک خود قرار ملاقات داشته باشند.

منبع : www.joslin.org

دیدگاه‌های نوشته

*
*