پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

واحد زخم | کلینیک تخصصی دیابت پارسیان

کلینیک تخصصی دیابت پارسیان با بهره گیری از تیم تخصصی درمان زخم شامل پزشک، پرستار و کارشناس بین المللی درمان زخم آماده خدمت رسانی به بیماران محترم می باشد.

در این مرکز انواع خدمات تخصصی برای درمان انواع زخم شامل زخم بستر ، زخم پای دیابتی و سوختگی ، زخم های جراحی ، زخم های ناشی از تصادفات و سوانح و… به صورت سرپایی قابل ارائه می باشد.

خدمات قابل ارائه در این مرکز شامل :

  1. پانسمان های پیشرفته
  2. پلاسما تراپی
  3. وکیوم تراپی
  4. ازون تراپی
  5. لارو تراپی
  6. PRP

از یک مرکز تخصصی درمان زخم چه انتظاراتی باید داشت؟

زمانی که به مرکز زخم ما مراجعه می کنید، با یک تیم تخصصی ملاقات خواهید کرد. قبل از شروع درمان زخم، تیم ما به طور کامل زخم، وضعیت سلامتی و سوابق پزشکی شما را بررسی خواهند کرد.

برای اطلاعات و اطمینان بیشتر ممکن است آزمایشاتی جهت میزان جریان خون و اکسیژن بافت و همچنین تعیین اینکه آیا عفونتی در بدنتان وجود دارد یا خیر، انجام شود. بر اساس نتایج آزمایشات و سوابق پزشکی، تیم پزشکی برنامه درمان زخم شما را تعیین خواهند کرد.

وارسی پا - زخم پای دیابتی

واحد زخم کلینیک دیابت پارسیان

با تیم پرستاری ماهر و توانمند و تجربه چندین ساله درمان زخم های دیابتی و عفونی و سابقه بهبود هزاران زخم و جلوگیری از صدها قطع عضو و با کمک دستگاه های پیشرفته در جهت تسریع روند درمان، وعده می دهد که با تکیه بر مهارت دانش افزائی فردی و تیمی و بهره مندی از روش های علمی و کم هزینه، درمان مدرن زخم، سرزندگی بیماران و آسایش و آرامش خاطر خانواده ها را فراهم آورد.

 

روش های درمانی انواع زخم:

۱- پی آرپی (PRP)

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود.

نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاکت‌های خونی است.

پلاکت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست شما تزریق می‌کنند.

با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند. این فاکتورها سه عملکرد مهم انجام می‌دهند: باعث تحریک تشکیل کلاژن وعروق خونی جدید می‌شوند، باعث ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شوند.

۲- ماگوت تراپی

لارو نوعی مگس به نام لوسیلیا سریکاتا(Lucilia serica)است که به صورت استریل در آزمایشگاه کشت داده شده‌اند، این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌های مرده و عفونی شده و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شود

۳- وکیوم تراپی NPWT

وکیوم تراپی زخم یک تکنیک درمانی است که از فشار منفی (negative pressure) کنترل شده برای تسریع روند بهبودی زخم های مزمن، حاد و …استفاده می‌کند.
اعمال فشار منفی، باعث افزایش جریان خون شده و ترشحات از زخم گرفته می‌شود. بسته به نوع و محل تشکیل زخم، این فشار به صورت دائمی و یا تناوبی به زخم اعمال خواهد شد.

۴- پلاسما تراپی(DBDپلاسما)

پلاسما گازی است یونیزه شامل فوتون ها، الکترون ها، رادیکال های آزاد و مولکول های برانگیخته که دائم در حال برهم کنش با یکدیگرند پلاسما تراپی اثرات درمانی اثبات شده ای در هر ۴ فاز ترمیم زخم یعنی فازهای هموستاز، التهاب، مچوریشن(بلوغ) و پرولیفریشن دارد و خاصیت ضد میکروبی، تحریک تجمع پلاکتی و تحریک کلاژن سازی و اپیتلیزاسیون و چندین مکانیسم دیگر آن را به یکی از تکنیک های موثر درمان زخم حتی زخم هایی که ترمیم شان متوقف شده نموده است

۵- اُزن تراپی

روغن ازن تشکیل شده از روغن های گیاهی خالص ، که با اتم اکسیژن فعال به اشباع رسیده است. ژل و روغن ازن نقش به سزایی در سرعت بخشیدن به روند درمان کاهش درد، کاهش التهاب، بهبود جریان خون، بهبود بافت سلولی و افزایش اکسیژن به پوست و جذب آن توسط منافذ پوستی و وارد شدن به سیستم گردش خون را دارد.

درمان زخم بیماران دیابتی:

مراقبت از پا

در بیماران دیابتی به علت اختلال درترشح انسولین، سلولهای بدن قادر به استفاده ازقند درون عروق نمی باشند به نحوی که داخل سلولها عاری ازقند وگلوکزمی باشد.

درحالی که میزان گلوکز در عروق ومویرگها بالا می باشد و با گذشت زمان گلوکز و قند بالا می تواند سبب آسیب در مویرگها و اعصاب گردد به نحوی که خون رسانی نامناسب و آسیب عصبی اندام های تحتانی را جهت ابتلا به زخم دیابتی مستعد می نمایند.

زخم پای دیابتی یکی از عوارض قابل توجه دیابت است و بیشترین قسمت عوارض پای دیابتی را تشکیل می‌دهد.

حدود ۱۵ درصد مبتلایان به دیابت گرفتار زخم پای دیابتی می‌شوند و حدود ۸۴ درصد موارد قطع قسمت انتهایی پا را تشکیل می‌دهد.

در طی ۲۰ سال اخیر افزایش مرگ و میر ناشی از دیابت بیشتر ناشی از عوارض عروقی دیابت بوده است که شامل درگیری عروق ریز مانند درگیری‌های کلیه و رتینوپاتی و درگیری عروق بزرگ شامل عروق انتهای اندام تحتانی که به دنبال آن اختلال در فرایند ترمیم زخم رخ می‌دهد.

زخم دیابتی، مهم‌ترین مسئله در بیماران مبتلا به دیابت است. اگر زخم دیابتی به دقت مورد بررسی قرار نگیرد، می‌تواند به سرعت عفونت کرده و عوارض جدی‌تری را به دنبال داشته باشد. جدی‌ترین نگرانی در افراد مبتلا به دیابت، خطر قطع عضو است.

مبتلایان به دیابت، ۱۵ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قطع عضو به واسطه  زخم‌های پا هستند.

سوال مهم این است آیا این مشکل راه حل پیشگیرانه دارد؟

بله – در اینجا به مهم ترین نکات مراقبت از پا در افراد دیابتی اشاره می کنیم:

  1. مهم‌ترین راه جلوگیری از این فاجعه وارسی پاها توسط خود بیمار است.
  2. دیابتی‌ها باید هر روز پاهایشان را به‌دقت وارسی و تمیز و با کرم‌های خاص آن را مرطوب کنند‌.
  3. از طرف دیگر در انتخاب کفش مناسبی که به هیچ نقطه از پای بیمار فشار نمی‌آورد، دقت کنند.
  4. هرگز نباید با پای برهنه حتی در منزل راه بروند و حتما جوراب مناسبی در خانه بپوشند.
  5. نکته آخر این که اگر یک زخم کوچک در پایشان ایجاد شد، سریع به پزشک متخصص داخلی یا عفونی مراجعه کنند.
دیدگاه‌های نوشته

*
*