پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

کامل ترین مقاله پیش دیابت – بروز شده اسفند ماه ۱۴۰۱

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت که به عنوان عارضه ی عدم تحمل گلوکز نیز شناخته می شود، معمولا هیچ علامت خاصی ندارد اما ممکن است برخی از علائم دیابت نوع دو در این مرحله نیز دیده شود. پیش دیابت اغلب پیش از ابتلا به دیابت نوع دو بروز می کند.پزشکان همواره برای تشخیص به موقع پره دیابت اهمیت بسیاری قائل هستند، زیرا معالجه و بهبود شرایط نامساعد در پیش دیابت می تواند از بروز مشکلات جدی در سلامت افراد پیشگیری کند. برای مثال، تشخیص به موقع و درمان پیش دیابت می تواند از بروز دیابت نوع دو و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری های کلیوی پیشگیری کند.از آن جا که عوارض مرتبط با دیابت، اغلب قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می شوند ، لذا تشخیص آن در مراحل اولیه و نیز مراحل قبل از بروز دیابت، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.در صورت ابتلا به پیش دیابت، آزمایشات قندخون طبق تشخیص پزشک معالج باید سالانه یا هر دو سال یکبار جهت شناسایی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو بررسی شود.
چه زمانی دچار پیش دیابت خواهیم شد؟
هورمون انسولین ترشح شده از لوزالمعده (پانکراس) باعث می شود قند جذب شده از مواد غذایی مصرفی از طریق خون وارد سلول ها و عضلات گردیده و سلول ها با این سوخت گیری به فعالیت های خود ادامه دهند. از طرفی قند در خون تجمع پیدا نمی کند و در واقع قندخون تنظیم می شود.
در افراد مبتلا به پیش دیابت، لوزالمعده به میزان کافی انسولین ترشح نمی کند. بنابراین به دنبال کمبود انسولین، میزان قند در خون افزایش می یابد. البته باید خاطر نشان کرد در مرحله پیش دیابت سلول های بدن نیز دچار مقاومت به انسولین می باشند، یعنی اجازه ی فعالیت درست به هورمون انسولین را نمی دهند.

پیش دیابت و سندروم متابولیک

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از اختلالات است که وقتی با هم همراه شوند خطر بیماری قلبی، سکته، پیش دیابت و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور شکم و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید می‌باشد.
امروزه بسیاری از مردم بدون این که خودشان بدانند، دچار سندروم متابولیک هستند. دلیل غفلت بسیاری از ما از وجود این سندروم ، شیوع بسیار زیاد نشانه ها و علائم ابتلا به آن است که باعث می شود این علائم را نادیده بگیریم.

 

 

اگر هر کدام از نشانه های ذکر شده در ادامه مطلب را در خود مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید:
۱٫ چاقی شکمی و افزایش سایز شلوار – دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتیمتر در آقایان و بیشتر از ۸۸ سانتیمتر در خانم ها نشان دهنده چاقی شکمی است.
۲٫ تشنگی مداوم و تکرر ادرار . اگر نمی توانید تشنگی تان را فرو بنشانید و دائم به دستشویی می روید ، ممکن است نشانه ی قند خون بالا و یکی از نشانه های سندروم متابولیک باشد.
۳٫ سردرد ، احساس سرگیجه و تاری دید. به فشار خون، قاتل خاموش گفته می شود زیرا معمولا تا وقتی به مرحله خطر نرسد،متوجه آن نمی شوید. از نشانه های نگران کننده فشار خون بالا سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس است. اگر هر کدام از این نشانه ها را حس کردید باید هرچه سریع تر به دنبال درمان باشید.
۴٫ لاغرید اما چربی دارید- اگر از کسانی هستید که به نظر لاغر می آیند اما زیر لباس چربی شکمی پنهان کرده اند، ممکن است در معرض خطر سندروم متابولیک قرار داشته باشید. دلیل این خطر، وجود چربی های احشایی مرکزی است که اطراف ارگان های بدن را فرا گرفته اند. چربی اطراف ران ها نیز نشانه ی خوبی نیست.
۵٫ سطح کلسترول مفید بدن شما به طرز خطرناکی پایین است- اگر در آزمایش خون مشخص شود کلسترول HDL شما پایین است باید نگران شوید. سطح HDL کمتر از ۵۰ میلی گرم برای خانم ها و کمتر از ۴۰ میلی گرم برای آقایان یکی از شاخص های خطر سندروم متابولیک است.
۶٫ سطح بالای کلسترول تری گلیسیرید– تری گلیسیرید بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر شما را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک قرار می دهد.

افراد مبتلا به سندروم متابولیک دارای دو علامت مهم می باشند:
۱٫ چاقی شکمی
۲٫ مقاومت به انسولین
تشخیص سندروم متابولیک
کارشناسان معتقدند ترکیب سه عامل از عواملی که گفته می شود در تشخیص این سندروم نقش دارند و فرد باید تست های تشخیصی ابتلا به پیش دیابت یا دیابت، همچنین مقاومت به انسولین را انجام دهد.
۱٫ سایز بالای دور کمر
۲٫ سطح بالای تری گلیسیرید
۳٫ سطح پایین چربی HDL
۴٫ فشارخون بالا
۵٫ سطوح بالای قندخون
کنترل سندروم متابولیک
داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی از عوامل بسیار مهم در درمان این بیماری می باشند.

 

عوامل خطر پیش دیابت

برخی از عوامل خطر، در ابتلا ی فرد به پیش دیابت نقش دارند. این عوامل عبارتند از:
سن: پیش دیابت می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد ولی معمولا پیش دیابت در افراد بالای ۴۵ سال دیده می شود. این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که افراد در این سنین تمایلی به ورزش کردن ندارند و با افزایش سن دچار اضافه وزن می شوند.
رژیم غذایی: مصرف زیاد کربوهیدرات ها ، خصوصا موادغذایی شیرین و نوشیدنی ها و به دنبال آن افزایش وزن ، به مرور زمان توانایی لوزالمعده برای تولید انسولین را کاهش می دهد. مصرف زیاد گوشت قرمز ، گوشت فرآوری شده و مصرف نوشیدنی های شیرین با خطر ابتلا به پیش دیابت همراه است. رژیم غذایی حاوی میوه ها، سبزیجات، آجیل، غلات و روغن زیتون خطر ابتلا به پیش دیابت را کاهش می دهند.

الگوی خواب: افرادی که دچار آپنه خواب هستند و یا افرادی که کمتر از ۸ ساعت در روز می خوابند ، در معرض ابتلا به پیش دیابت قرار دارند.
سابقه خانوادگی: اگر اقوام درجه یک شما مبتلا به دیابت باشند ، خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دو افزایش می یابد.
استرس: مطالعات نشان می دهد افرادی که در زندگی تحت استرس زیاد هستند درآینده احتمال ابتلا به پیش دیابت در آن ها بیشتر است.
دیابت بارداری: خانم هایی که درطی دوران بارداری مبتلا به دیابت بارداری بوده اند بعد از بارداری در خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دو قرار دارند. فرزندان مادران دیابتی نیز در صورت داشتن شیوه زندگی نامناسب درآینده در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند.

نشانه های پیش دیابت

پیشرفت دیابت علائم و نشانه هایی را به همراه دارد اما در پیش دیابت با کمی بالاتر بودن قند خون از حد مجاز آن ، شاید متوجه نشانه و علامتی از ابتلا به پیش دیابت نشوید. اما ممکن است برخی نشانه ها دیده شوند، مواردی چون:
• تشنگی زیاد
• گرسنگی
• تکرر ادرار
• تاری دید
• خستگی مفرط

تست ها و آزمایشات تشخیصی  پیش دیابت

پزشک برای بررسی ابتلا به پیش دیابت، می تواند از دو نوع تست آزمایشگاهی استفاده کند:

۱- تست گلوکز پلاسمای ناشتا  (FPG )

۲- تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT )

تست گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG)

در این آزمایش پس از ۸ ساعت نخوردن غذا، مقدار گلوکز خون فرد اندازه گیری می شود. این ارزیابی می تواند تخمین بزند که آیا بدن فرد گلوکز را به خوبی می سوزاند یا خیر. اگر پس از انجام آزمایش گلوکز پلاسمای ناشتا، سطح گلوکز خون فرد غیرطبیعی بود، می توان آن را (اختلال در گلوکز ناشتا) نیز نامید که این حالت، احتمال وجود پره دیابت را مطرح می کند.

تفسیر نتایج تست گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG)

* کمتر از ۱۰۰ میلی گرم/دسی لیتر = طبیعی

* ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم/دسی لیتر = پیش دیابت

* بیشتر از ۱۲۶ میلی گرم/دسی لیتر ( در دو مرتبه آزمایش و یا بیشتر) = دیابت نوع دو

تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)

آزمایش دیگری که ممکن است پزشک معالج از آن استفاده نماید، تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) می باشد. در این آزمایش سطح گلوکز خون فرد طی دو مرحله اندازه گیری می شود: یک بار پس از ناشتایی و یک بار ۲ ساعت پس از خوردن ۷۵ گرم گلوکز.

اگر سطح گلوکز خون فرد ۲ ساعت پس از صرف مایع حاوی گلوکز، بالاتر از حد طبیعی بود، می توان آن را (اختلال عدم تحمل گلوکز) نامید و این عارضه احتمال ابتلا به پیش دیابت را مطرح می نماید.

تفسیر نتایج تست تحمل گلوکز خوراکی(OGTT)

* کمتر از ۱۴۰ میلی گرم/دسی لیتر = طبیعی

* ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی گرم/دسی لیتر = پیش دیابت

* بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم/دسی لیتر = دیابت

تست A1C

تست A1C معدل یا میانگین قند دو تا سه ماه گذشته را نشان می دهد. یکی از مزیت های این آزمایش عدم نیاز به ناشتا بودن می باشد. در صورتی که میزان تست A1C ،۶٫۴ % و بیشتر باشد، تشخیص دیابت نوع دو قطعی می باشد.

تفسیر نتایج تست A1C

* کمتر از ۵٫۷ % = طبیعی

* بین ۵٫۷ % تا ۶٫۴ % = پره دیابت

* ۶٫۴ % و بالاتر = دیابت نوع دو

چگونه مانع پیشرفت پیش دیابت شویم؟

وقتی تست ها و آزمایشات تشخیصی را انجام می دهید و پزشک به شما می گوید که مبتلا به پیش دیابت (پره دیابت) هستید، ممکن است این تصور برایتان ایجاد شود که نیاز به نشان دادن عکس العملی از طرف شما نمی باشد و یا اینکه قبول کنید قطعا مبتلا به دیابت خواهید شد. هنوز نه ! شما باید پره دیابت را جدی بگیرید، اگر هم اکنون شروع کنید، هنوز هم زمان کافی برای جلوگیری از روی دادن برخی اتفاقات را دارید. هر قدمی که شما بر دارید تفاوت شگرفی ایجاد خواهید کرد. گاهی اوقات تغییر در شیوه زندگی حتی سودمند تر از دریافت دارو می باشد. افراد مبتلا به پره دیابت که وزن خود را با کمک رژیم غذایی و فعالیت بدنی کاهش می دهند تا حدود ۵۸% خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در خود کاهش می دهند، در مقایسه با ۳۱% در افرادی که تنها داروی مت فورمین برایشان تجویز می شود.

با این سه تغییر شروع کنید:

۱-کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، تاثیر کاهش وزن و پیشگیری از دیابت از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. پژوهش ها نشان می دهد کاهش تنها ۵ تا ۱۰% از وزن جهت برگرداندن قندخون به حد طبیعی و پیشگیری از دیابت و یا تاخیر در شروع آن موثر است. برای رسیدن به این اهداف، مصرف مواد غذایی با کالری زیاد، مصرف مواد غذایی حاوی چربی زیاد ( خصوصا چربی اشباع شده)، قند و کربوئیدرات را کاهش دهید.

۲- فعالیت بدنی را تبدیل به عادت نمایید.

فعال بودن در زندگی یک الزام است. انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت آیروبیک ( فعالیتی که ضربان قلب را افزایش دهد، مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری یا شنا ) ۵ روز در هفته ( ۱۵۰ دقیقه در هفته ) جهت پیشگیری از دیابت لازم است. می توان از تمرینات قدرتی مثل بلند کردن وزنه های سبک یا استفاده از باندهای کششی دو بار در هفته نیز کمک گرفت. فعالیت های قدرتی سبب قدرتمند شدن ماهیچه ها می شود و به کاهش قندخون ،همچنین پاسخ بهتر بدن به انسولین و سوزاندن کالری در بدن حتی در صورت عدم تحرک کمک می کند.

۳-اگر سیگار می کشید، کشیدن آن را متوقف کنید.

سیگار قویا در ابتلا به دیابت نقش دارد: خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افراد سیگاری ۳۰ تا ۴۰% بیشتر از افراد غیرسیگاری می باشد. خطر ابتلا به عوارضی مانند بیماری قلبی و نابینایی در افراد دیابتی که کشیدن سیگار را ادامه می دهند بیشتر است. بنابراین هرچه سریعتر کشیدن سیگار را متوقف کنید، بهتر است.

چه زمانی نیاز به مصرف دارو دارید؟

در حالی که تغییر در شیوه زندگی می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از دیابت موثر باشد، برخی از افراد دیابتی نیازمند مصرف دارو برای پیش دیابت نیز می باشند. پزشک با وجود عوامل خطری مثل HDL پایین( چربی مفید )، تری گلیسیرید بالا ( نوعی از چربی خون )، سابقه خانوادگی دیابت و یا اضافه وزن، داروی مت فورمین را برای بیمار تجویز می نماید. اگر مت فورمین مصرف می کنید، باید از دستورات پزشک پیروی و از شیوه زندگی سالم تبعیت نمایید. از هم اکنون شروع کنید و از پزشک، متخصص تغذیه و یا آموزش دهنده دیابت در این زمینه کمک بگیرید.

 

 

پیش دیابت و تغذیه مناسب

افراد مبتلا به پیش دیابت مجبور نیستند کل گروه های غذایی را حذف کنند، همه غذاها می توانند در برنامه غذایی قرار بگیرند. طبق نظر انجمن دیابت آمریکا ( ADA ) بشقاب غذایی سالم و مناسب برای افراد مبتلا به پیش دیابت به صورت زیر توصیه‌ میشود:

  1. ۵۰ درصد بشقاب پر از سبزیجات غیر نشاسته ای، مانند سبزیجات برگ سبز
  2. ۲۵٪ با کربوهیدرات های سالم، مانند غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان جو یا سبوس دار
  3. ۲۵٪ با پروتئین بدون چربی، مانند مرغ، بوقلمون، ماهی سرخ نشده
  4. و در کنار بشقاب بهتر است آب یا نوشیدنی بدون کالری دیگری مصرف شود.

توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به پیش دیابت

  1. از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین، کیک‌ها، کلوچه‌ها، آب نبات‌ها و تنقلات و قندهای افزوده اجتناب کنید.
  2. محدود کردن مقدار مصرف غذاهای تصفیه شده کربوهیدرات مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید
  3. مصرف فیبر در روز مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل
  4. محدود کردن چربی های اشباع و ترانس و انتخاب پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب

در صورت ابتلا به پیش دیابت از مصرف چه میوه هایی اجتناب کنیم؟

مصرف انواع میوه ها برای افراد مبتلا به پیش دیابت خوب هستند و بعید است برای آن ها مشکلی ایجاد کنند. میوه کربوهیدراتی است که هم قند و هم فیبر را تأمین می کند. به یاد داشته باشید که با خوردن میوه های تازه و کامل، فیبر بیشتری نسبت به نوشیدن آب میوه دریافت خواهید کرد.

کاهش مصرف کربوهیدارت ها

اگر پیش دیابت دارید، بدن شما برای کاهش سطح قند خون بعد از غذا با مشکل مواجه می شود. توجه به مصرف کربوهیدرات می تواند به شما در جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

  1. غذاهای غنی از فیبر بیشتر بخورید:

فیبر فواید زیادی دارد. به شما کمک می کند مدت بیشتری احساس سیری کنید. همچنین به رژیم غذایی شما حجم بیشتری می‌دهد و حرکات روده را راحت‌تر دفع می‌کند.

خوردن غذاهای غنی از فیبر می تواند احتمال پرخوری شما را کاهش دهد و به شما کمک کند از خوردن یک غذای پر قند جلوگیری کنید. غذاهای سرشار از قند اغلب به شما انرژی زیادی می‌دهند، اما کمی بعد احساس خستگی می‌کنید.

نمونه هایی از غذاهای با فیبر بالا عبارتند از:

لوبیا و حبوبات

میوه ها و سبزیجات

غلات کامل

نان های جو و سبوس دار

  1. مراقب مصرف کربوهیدرات خود باشید:

شاخص گلیسمی (GI) ابزاری است که می توانید از آن برای تعیین اینکه چگونه یک غذای خاص می تواند بر قند خون شما تأثیر بگذارد استفاده کنید.

به طور کلی غذاهایی که GI بالایی دارند قند خون شما را سریعتر افزایش می دهند. غذاهایی با GI پایین تر تأثیر کمتری بر قند خون شما دارند.

با این حال، بدن افراد مختلف ممکن است این غذاها را متفاوت پردازش کند. علاوه بر این، پختن غذا یا خوردن آن همراه با پروتئین یا چربی می تواند GI آن را تغییر دهد.

همچنین مهم است که به اندازه وعده ها توجه داشته باشید. خوردن مقدار زیادی از هر ماده غذایی حاوی کربوهیدرات می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

غذاهای با GI پایین

غذاهایی که GI پایینی دارند، مانند غذاهای با فیبر بالا، برای قند خون شما بهترین هستند.

  • غلات کامل
  • سبزیجات غیر نشاسته ای
  • لوبیا
  • آجیل و مغز دانه ها

غذاهای با GI متوسط

در صورت ابتلا به پیش دیابت، غذاهایی که در محدوده متوسط GI قرار دارند، برای خوردن مناسب هستند، اگرچه مهم است که مقدار آن را در حدود نصف فنجان نگه دارید. به عنوان مثال می توان به نان گندم کامل، برنج قهوه ای و ذرت اشاره کرد.

غذاهای با GI بالا

غذاهایی که تصفیه شده، فرآوری شده و فاقد فیبر و سایر مواد مغذی هستند، در مقیاس GI بالا هستند.

کربوهیدرات های تصفیه شده یک مثال از این گروه هستند. این گروه محصولاتی هستند، که به سرعت در معده شما هضم می شوند. چند نمونه عبارتند از:

  • نان سفید
  • سیب زمینی سرخ شده
  • آب میوه

اگر پیش دیابت دارید، مهم است که این غذاها و نوشیدنی ها را محدود کنید.

خوردن وعده های غذایی مخلوط یک راه عالی برای کاهش GI یک غذا است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید برنج سفید بخورید، افزودن سبزیجات و مرغ پخته شده در مقدار کمی چربی سالم می تواند هضم دانه را کند کرده و افزایش قند خون را به حداقل برساند.

  1. گوشت بدون چربی و سایر پروتئین ها را بخورید

گوشت حاوی کربوهیدرات نیست، اما می تواند منبع قابل توجهی از چربی در رژیم غذایی شما باشد. خوردن مقدار زیادی چربی های ناسالم می تواند منجر به پیش دیابت و همچنین کلسترول بالا و بیماری قلبی شود.

اگر پیش دیابت دارید، خوردن یک رژیم غذایی با چربی اشباع شده و چربی ترانس می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند.

منابع پروتئینی مانند موارد زیر را انتخاب کنید:

  • لوبیا و حبوبات
  • سویا
  • لبنیات کم چرب
  • تخم مرغ
  • جوجه
  • بوقلمون
  • ماهی
  • میگو
  • برش های گوشت بدون چربی
  1. مقدار زیادی آب بنوشید

آب بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم است. نوشیدن روزانه آب کافی برای بدن ضروری است.

اگر پیش دیابت دارید، آب گزینه سالم تری نسبت به نوشابه های گازدار، آبمیوه ها یا نوشیدنی های انرژی زا است. این نوشیدنی ها معمولاً حاوی کالری هستند که به کربوهیدرات های زود هضم تبدیل می شوند و ارزش غذایی کمی دارند یا هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند.

مقدار آبی که باید هر روز بنوشید به اندازه بدن، سطح فعالیت و آب و هوا بستگی دارد.

با نظارت بر حجم ادرار می توانید تعیین کنید که آیا به اندازه کافی آب می نوشید یا خیر. همچنین به رنگ آن نیز توجه کنید، ادرار شما باید زرد کم رنگ باشد.

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/prediabetes-diet#:~:text=Limiting%20portion%20sizes%20of%20refined,protein%20and%20low%2Dfat%20dairy

https://www.healthline.com/health/diabetes/prediabetes-diet

پیش دیابت و فعالی بدنی

به یاد داشته باشید که ورزش و رژیم غذایی با هم هستند.

ورزش بخشی از هر سبک زندگی سالم است. اگر پیش دیابت دارید، فعالیت بدنی بسیار مهم است.

بر اساس تحقیقات، کمبود فعالیت بدنی با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط است. ورزش باعث می شود ماهیچه ها از گلوکز (قند) برای انرژی استفاده کنند و باعث می شود سلول ها با انسولین به طور موثرتری کار کنند.

طبق نظر انجمن دیابت آمریکا ( ADA ) دستورالعمل‌های فعالیت بدنی به شکل زیر توصیه می شود:

۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته یا

۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت شدید در هفته یا

ترکیبی معادل از فعالیت هوازی با شدت متوسط و شدید هر هفته

ورزش نباید خیلی پیچیده باشد. پیاده روی، رقصیدن، دوچرخه سواری یا هر فعالیت بدنی دیگری که از آن لذت می برید را در نظر بگیرید.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) نیز بر اهمیت فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت تأکید می کند. یک سبک زندگی فعال ممکن است از ابتلای فرد مبتلا به پیش دیابت به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند و به فرد مبتلا به دیابت کمک کند سطح قند خون خود را مدیریت کند.

یکی از توصیه های ADA بیان می کند که بزرگسالان باید از نشستن بیش از ۳۰ دقیقه در یک زمان خودداری کنند. ممکن است بخواهید سعی کنید زمان نشستن خود را با انجام چند حرکت اسکات، بالا بردن انگشتان پا یا بالا بردن زانو کاهش دهید.

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/prediabetes-diet#:~:text=Limiting%20portion%20sizes%20of%20refined,protein%20and%20low%2Dfat%20dairy

https://www.healthline.com/health/diabetes/prediabetes-diet

سوالات شایع در زمینه پیش دیابت

سوال اول – من مبتلا به پیش دیابت هستم. برای کاهش وزن چه اقداماتی می توانم انجام دهم؟

پاسخ – اگر اضافه وزن دارید، کاهش ۵ تا ۱۰% از وزن به برای برگرداندن قندخون به شرایط طبیعی و جلوگیری از ابتلا به دیابت و یا به تاخیر انداختن آن بسیار کمک کننده می باشد.برای رسیدن به این هدف مقدار دریافت غذایی روزانه را کاهش دهید. همچنین میزان مصرف قندها، چربیها و شکر را تا جایی که امکان دارد کم کنید. میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

سوال دوم – چطور می توانم فعالیت ورزشی را به یک عادت تبدیل کنم؟

پاسخ –زندگی فعال و پرتحرک برای همه مخصوصا افراد مبتلا به پیش دیابت اثرات مثبت بسیار زیادی دارد. برای رسیدن به این هدف انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی روزانه مانند پیاده روی توصیه می شود. دو روز در هفته را هم می توانید فعالیت های قدرتی مانند بلندکردن وزنه های سبک ( در صورتی که منعی برای انجام اینگونه فعالیت ها نداشته باشید) انجام دهید. فعالیت بدنی به سلولها در استفاده بهتر از قندخون و در نتیجه کنترل بهتر آن کمک می کند.

سوال سوم – آیا می توانم برای کنترل پیش دیابت از داروها استفاده کنم؟

پاسخ – بعضی از افراد برای کنترل پیش دیابت نیازبه استفاده از داروها دارند. با این حال در بیشتر موارد می توان پیش دیابت را با انتخاب یک شیوه زندگی مناسب شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی کنترل کرد. اگر شما عوامل خطر ابتلا به دیابت مانند چربی بالا، سابقه ی خانوادگی دیابت یا اضافه وزن را داشته باشید پزشک ممکن است داروی مت فورمین را برای شما تجویز کند. اگر برای کنترل پیش دیابت دارو مصرف می کنید باید ویزیت های منظم پزشک را نیز به صورت دوره ای داشته باشید.

سوال چهارم– آیا پیش دیابت همیشه تبدیل به دیابت می شود؟

پاسخ – اگر مبتلا به پیش دیابت هستید این بدان معنا است که قندخون شما بالاست ولیکن هنوز در حدی نیست که به آن دیابت گفته شود. اگر شما این مرحله را کنترل و درمان نکنید احتمال اینکه در آینده مبتلا به دیابت نوع دو شوید بسیار زیاداست.

سوال پنجم- چطور می توانم پیش دیابت را کنترل کنم؟

پاسخ- انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند از پیش دیابت و پیشرفت آن به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید، حتی اگر دیابت در خانواده شما وجود داشته باشد. این شامل:

  1. خوردن غذاهای سالم
  2. فعال شدن
  3. از دست دادن وزن اضافی
  4. فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید
  5. سیگار نکشیدن

 

 

منابع

www.diabetes.org

centerforfamilymedicine.com/diabetes

www.webmd.com

ترجمه: خانم مریم احمدی نژاد ( کارشناس مامایی، مشاور تخصصی آموزش ) رحیمه درودی-آموزش دهنده دیابت و مسئول واحد آموزش کلینیک

دیدگاه‌های نوشته

*
*