پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و سفر

دیابت نباید مانعی برای انجام فعالیت های شما باشد. اگر مبتلا به دیابت هستید و قصد سفر دارید ، باید با دقت برنامه ریزی نمایید.
همه ما می دانیم سفر یعنی تغییر در روند معمول زندگی، تغییری که گاهی شاید ما را با چالش های جدید هم مواجه نماید. اما این دلیل نمی شود که چون من دیابت دارم، نباید سفر بروم. واقعیت این است که با پیروی از آموزش های تیم مراقبت از دیابت می توان سفر را به موقعیتی دلچسب، دلنشین و خاطره انگیز تبدیل کنیم.
ممکن است شرایطی مثل از دست دادن چمدان و یا مواجه با طوفان را تجربه نمایید. اگر چه غافلگیر شدن با مشکلات گاهی اجتناب ناپذیر است، اما آمادگی قبل از ترک خانه می تواند به جلوگیری از استرس کمک نماید. یکی از ملزومات سفر این است که به آژانس مسافرتی خود بگویید که شما مبتلا به دیابت هستید و برخی از شرایط خاص را توضیح دهید. به این ترتیب، سفری مناسب جهت مواجه با نیازهای شما برنامه ریزی می شود.

ملاقات با پزشک و آموزش دهنده دیابت

مراجعه به پزشک برای ویزیت چند هفته قبل از رفتن شما به تعطیلات ،ایده خوبی است. با تیم مراقبت سلامتی در مورد برنامه سفر خود و همچنین برنامه های خود برای وعده های غذایی و داروها مشورت نمایید.
در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور دارید،حداقل چهار هفته قبل از سفر برای دریافت واکسیناسیون مورد نیاز اقدام نمایید ، در این صورت شما زمان لازم جهت مقابله با هر گونه عوارض جانبی را خواهید داشت. جهت تهیه یک لیست از داروها با پزشک خود مشورت نمایید- به خصوص داروهای خوراکی کنترل دیابت و انسولین (از جمله نام های عمومی و مقدار آنها)
اگر انسولین مصرف می نمایید، انواع آن و اینکه آیا انسولین شما سریع الاثر، کوتاه اثر، متوسط و یا طولانی اثر است را یادداشت نمایید. بخاطر داشته باشید که همیشه یک رونوشت از آن را همراه خود داشته باشید. در خطوط هوایی و برخی از کشورها شما نیاز به گواهی پزشک خود دارید که در آن گفته شده باشد شما مجاز به حمل دارو و تجهیزات هستید. سرنگ و سوزن می تواند هنگام پرواز و هنگام ورود به برخی از کشورها مشکل ساز شود.

کنترل و مدیریت قند خون در زمان بیماری

از پزشک یا مربی دیابت خود بپرسید اگر در تعطیلات مریض شدید چه باید بکنید. به طور کلی، اگر شما بیماری حرکت را در حال سفر تجربه کردید، کربوهیدرات به شکل مایع (مثل آب میوه یا نوشابه) بخورید. زمانیکه بیمار هستید گلوکز خونتان نوسان کرده و غیرقابل پیش بینی می شود. درطی دوره های بیماری خیلی مهم است که شما:
۱٫ قند خون خود را هر ۲ تا ۴ ساعت اندازه گیری نمایید.
۲٫ به خوردن داروهای دیابت خود ادامه دهید.
۳٫ مقدار زیادی مایعات بنوشید، سعی کنید از قهوه، چای و نوشابه هایی که حاوی کافئین هستند اجتناب نمایید، زیرا می توانند سبب از دست رفتن مایعات بدن شوند.
۴٫ اگر نمی توانید طبق برنامه غذایی معمول خود غذا میل نمایید، غذاهای جامد را با مایعات که حاوی قند هستند جایگزین کنید .
۵٫ سعی کنید هرساعت ۱۵ گرم کربوهیدرات بخورید.
۶٫ اگر استفراغ و / یا اسهال را دو بار یا بیشتر در چهار ساعت داشتید با پزشک خود تماس گرفته یا به اورژانس زنگ بزنید.
۷٫ اگر انسولین مصرف می کنید، حتما به مصرف آن در زمان بیماری ادامه دهید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد دستورالعمل تنظیم انسولین در هنگام بیماری مشورت کنید.
۸٫ استراحت کافی داشته باشید.
اگر شما از انسولین برای کنترل بیماری خود استفاده می کنید، باید از پزشک و یا مربی دیابت خود در مورد گلوکاگون سوال نمایید. آمپول گلوکاگون برای درمان افت قند خون شدید ( بیماری ای که می تواند منجر به تشنج یا از دست دادن هوشیاری شود) استفاده می شود. اگر شما در حال سفر به یک نقطه دور هستید که به اورژانس یا درمانگاه دسترسی ندارید، مهم این است که همسفر شما یاد بگیرد که چگونه گلوکاگون را تزریق نماید.
شناسایی
در صورتی که قادر به توضیح شرایط خود نیستید، گرفتن دستبند یا گردنبندی که نشان می دهد شما مبتلا به دیابت هستید،بسیار مهم است.

تجهیزات دیابت

داروها و تجهیزات دیابت خود را در دو جای متفاوت قرار دهید. مهمتر از همه، مطمئن شوید که داروها و ملزومات را در کیف دستی و همراه خود دارید. در صورت گم کردن یا سرقت، ملزومات و داروی اضافی بگیرید. همچنین تجهیزات دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید را در نظر بگیرید، از جمله درمان افت قندخون، غذا، آب آشامیدنی، کفش پیاده روی، ضد آفتاب و دارویی برای تهوع و اسهال.
برای شروع این را بدانید که همه وسایل دیابت خود را به اندازه ی دو برابرهمراه داشته باشید. برای مثال به جای یک بسته سرسوزن دو بسته را در چمدان خود بگذارید.
برای برنامه سفر، شما به این وسایل نیاز دارید:
۱٫ دستگاه کنترل قند خون
۲٫ کیت آزمایش کتون ادرار
۳٫ نوارهای دستگاه کنترل قند خون
۴٫ نامه از پزشک مبنی بر ابتلای شما به دیابت
۵٫ کپی نسخه های دیابت
۶٫ قرص های خوراکی و یا انسولین
۷٫ کیف خنک کننده انسولین یا کیسه یخ جهت نگهداری از انسولین
۸٫ تنقلات، مواد قندی، بیسکویت، آبمیوه
۹٫ سرسوزن اضافی
۱۰٫ مواد ضدعفونی، دماسنج و ماسک
۱۱٫ کارت شناسایی دیابت و پلاک دیابتی

نکاتی برای انواع مختلف سفر: هواپیما، قطار و اتومبیل

سفرهای هوایی

اکثر خطوط هوایی امکانات کافی برای کمک به مسافران با نیازهای ویژه را دارند . مطمئن شوید که وقت اضافه برای بررسی قبل از پرواز دارید چرا که وسایل همراه شما باید به طور کامل توسط ماموران فرودگاه ها بررسی شوند. شرکت های هواپیمایی معمولا وعده های غذایی خاص برای افراد مبتلا به دیابت را دارند. همیشه مقداری میان وعده حاوی کربوئیدرات جهت مواردی که غذا یا میان وعده های پرواز به تاخیر می افتد و یا غذاهایی که ارائه می شود کربوهیدرات به اندازه کافی ندارد همراه داشته باشید. از تغییرات زمانی منطقه آگاه باشید و وعده های غذایی و داروهای خود را بر طبق آن برنامه ریزی نمایید. اگر می خواهید در حالی که در سفر هوایی هستید، بخوابید، از ساعت زنگ دار سفر استفاده نموده و یا از خدمه پرواز بخواهید تا شما را در زمان صرف غذا و یا زمان مصرف دارو بیدار نمایند.
اگر انسولین مصرف می کنید، مطمئن شوید که آن را در تمام اوقات همراه خود دارید. انسولین نباید در طول سفر در معرض اشعه قرار بگیرد و در صورت امکان باید به صورت دستی بازرسی شود . با این حال، اسکنر های امنیتی که در هنگام ورود استفاده می شود به طور طبیعی به انسولین و یا گلوکومتر شما آسیب نمی رسانند. اگر چمدان برای مدت زمان طولانی در معرض اشعه باقی بماند و یا اگر به چمدان چندین بار اشعه ایکس برخورد کند، انسولین ممکن است اثربخشی مناسب خود را از دست بدهد. انسولین توسط حرارت شدید تحت تاثیر قرار می گیرد و هرگز نباید در قسمت بار هواپیما قرار داده شود. مثل همیشه، مهم است که قبل از تزریق انسولین خود را بررسی نموده و اگر متوجه تغییر در ظاهر انسولین شدید، این انسولین فاسد می باشد.
اگر از پمپ انسولین استفاده می نمایید، قبلا مامور بازرسی را مطلع کنید. فلز یاب متحرک و فلز یاب دستی ممکن است عملکرد پمپ انسولین را تحت تاثیر قرار دهند، بنابراین شما می توانید از افسر بازرسی درخواست انجام جستجو فیزیکی در یک محل خصوصی کنید.
سعی کنید برخی از فعالیت ها را در طول سفر خود انجام دهید: راه رفتن در اطراف ترمینال قبل از سوار شدن به هواپیما، در نظر گرفتن انجام تمرینات کششی ساده در صندلی خود و یا حرکت مچ پا به صورت دورانی و بالا بردن گهگاه پاها.
اگر در حال برنامه ریزی سفر هوایی هستید بهتر است اطلاعاتی در مورد بسته بندی تجهیزات و آنچه مسافر مجاز است همراه داشته باشید (و مجاز نیست) و بازرسی چمدان ها را مطالعه کنید. این مهم است که نسخه های دارویی را همراه داشته باشید و نحوه استفاده از آن را در صورت لزوم و همچنین عوارض جانبی آن را بدانید.

اتومبیل

چنانچه شما یک راننده یا مسافر هستید، کنترل منظم قند خون برای شما بسیار مهم است. قبل از ترک خانه و سپس هر چهار ساعت در طول سفر، قندخون را چک نمایید . برای پیاده روی و برخی فعالیتهای بدنی هرچند ساعت توقف نمایید. این عمل به گردش خون در پاها کمک می نماید. با اولین نشانه افت گلوکز خون یا هیپوگلایسمی وسیله نقلیه را در کنار جاده متوقف کنید و یکی از اشکال سریع الاثر قند را بخورید،مانند: ۱۵ گرم قرص گلوکز ،نصف لیوان آب میوه یا نوشابه. این عمل را با کربوهیدرات های طولانی اثر مثلا یک تکه نان ادامه دهید. تا بهبود علایم و نرمال شدن قندخون، شروع به رانندگی مجدد نکنید. اگر انسولین می زنید، در زمان بین تزریق و وعده غذایی بعدی خود، از رانندگی اجتناب کنید. رانندگی خود را تا حداکثر ۱۲ ساعت در روز، یا شش ساعت بین هر دو وعده غذا محدود کنید . مصرف دارو، غذا و زمان میان وعده را تا حد ممکن منظم نگه دارید. ممکن است شما همیشه قادر نباشید سروقت به رستوران بروید، بنابراین تدارکات کافی (برای مثال ۱۵ گرم از قرص های گلوکز، آب میوه و یا نوشابه) برای درمان افت قند خون همراه خود داشته باشید.

سفر دریایی

قبل از حرکت، با مربی دیابت خود در مورد چگونگی تنظیم برخی از این غذاها با برنامه غذایی خود، صحبت نمایید. این ایده خوبی است که خدمه کشتی بدانند مبتلا به دیابت هستید. همه نسخه های دارویی خود را به صورت مکتوب داشته باشید.
نکات مهمی که در طی سفر باید آنها را بدانید
۱٫ اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید دو نامه از پزشک حاوی اطلاعات دارویی خود را همراه داشته باشید. یکی برای ماموران هواپیما و دیگری برای پزشک کشوری که قصد مسافرت به آنجا را دارید.
۲٫ پلاک و کارت شناسایی دیابت را حتما همراه داشته باشید.
۳٫ در سفرهایی هوایی انسولین را به قسمت بار تحویل ندهید و داخل کیف دستی و همراه خود به داخل هواپیما ببرید.
۴٫ از وسایل دیابتی خود دو برابر داشته باشد و در دو جای جداگانه نگهداری کنید
۵٫ در سفرهای زمینی هر دو ساعت ماشین را متوقف و کمی پیاده روی کنید. خوردن میان وعده را فراموش نکنید.
۶٫ ماده قندی مثل آب قند،آب میوه و نوشابه برای افت قندخون احتمالی همراه داشته باشید.
۷٫ از یخ زدن و گرم شدن انسولین جلوگیری کنید. گرما یا سرمای شدید منجر به فاسد شدن انسولین می گردد. انسولین را در داشبورد ماشین نگذارید.
۸٫ در سفر می توان از کیف خنک کننده انسولین استفاده کرد. همچنین میتوان انسولین را در یک پارچه خیس نگهداری کرد.
۹٫ در مناطق ساحلی از صندل و دمپایی استفاده نشود. کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی کنار ساحل را فراموش نکنید.
۱۰٫ ۱اگر انسولین تزریق می کنید قبل از حرکت با ماشین میان وعده یا وعده غذایی را مصرف کنید و قندخون خود را کنترل کنید.
۱۱٫ در صورت بروز علایم افت قندخون اولین کار توقف ماشین و کنترل قندخون است.
۱۲٫ قبل از رانندگی از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
۱۳٫ در داخل هواپیما نیازی به درخواست غذای دیابتی نیست.

سفر به مناطق گرمسیر

اگر قصد سفر به مناطقی با آب و هوای گرم دارید، بهتر است بدانید بزرگترین تهدید کننده برای سلامتی شما گرما است، بنابراین از لباس هایی استفاده کنید که پوست شما را کاملا می پوشاند و از آن محافظت می کند. گرمای زیاد می تواند بدن شما را در معرض کم آبی و در نتیجه افزایش قندخون قرار دهد. پیامد قندخون بالا هم شرایط اورژانسی مانند کتواسیدوز و یا حتی کوما است.
در سفر به مناطق گرم حتماً از ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. ضد آفتاب را برای مناطقی از بدن که در معرض مستقیم نور خورشید هستند استفاده کنید.
این موضوع را به خاطر داشته باشید که جذب انسولین تزریقی در آب و هوای گرم سریع تر صورت می گیرد و بنابراین احتمال بروز افت قندخون افزایش می یابد. بنابراین بلافاصله بعد از تزریق انسولین به مکان های گرم نروید. در طول سفر قندخون خود را به دفعات بیشتر کنترل کنید. در صورت بالا بودن قندخون حتما با یک پزشک مشورت کنید.
در طی سفر قلم یا ویال انسولین را در معرض هوای گرم قرار ندهید. به یاد داشته باشید گرمای زیاد سبب فاسد شدن انسولین می شود. برای خنک نگه داشتن انسولین هنگام مسافرت می توانید از کیف خنک کننده استفاده کنید.
از کجا متوجه شوم انسولینم فاسد شده است؟
در صورت فاسد شدن انسولین رنگ آن تغییر می کند. در مورد انسولین های مخلوط هم پس از مخلوط کردن، محلول یکدست و شیری نمی شود.

سفرهای هوایی با پمپ انسولین

اگر دیابت خود را با استفاده از پمپ انسولین کنترل می کنید حتماً قبل ازشروع برنامه سفر با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید و به آنها درباره این دستگاه توضیح دهید. در صورت امکان این کار را چند هفته قبل از زمان پرواز انجام دهید. برخی از شرکت های هواپیمایی فقط زمانی به شما اجازه سفر هوایی را می دهند که اطلاعات لازم در زمینه دستگاه های پزشکی خود را در اختیار آنها قرار داده باشید و فرم های مربوطه را تکمیل کرده باشید.
قبل از سفر با پمپ انسولین حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید تا در صورت نیاز تنظیمات لازم را روی پمپ شما انجام داده و آموزش های لازم در این زمینه را به شما ارائه دهند.
حتما به خاطر داشته باشید پمپ انسولین نباید در تماس مستقیم با هیچ گونه اشعه ای قرار گیرد. بنابراین قبل از عبور از گیت فرودگاه و یا هرجایی که در تماس مسقیم با اشعه قرار خواهید گرفت، پمپ را از خود جدا کنید.
این نکته مهم را نیز بدانید که حتما همراه با دستگاه پمپ انسولین خود قلم انسولین اضافه هم برای مواقع اورژانس همراه خود داشته باشید.

انسولین در سفر

انسولین در دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین فاسد می شود. انسولین عملکرد خود را در دمای اتاق تا سی روز حفظ می نماید. اگر قصد سفر به مناطق گرمسیر دارید، انسولین خود را در محفظه ای ایزوله شده یا فلاکس سرمایشی نگهداری نمایید. در شرایط آب و هوایی خیلی گرم، می توانید آب را در بطری های پلاستیکی منجمد نموده و آنها را در کیف مخصوص همراه با انسولین و مواد غذایی خود نگهداری نمایید. اگر در آب و هوای سرد چادر می زنید و یا کار می نمایید، برای جلوگیری از یخ زدن انسولین، آن را نزدیک بدن خود یا در محفظه ای مخصوص و گرم نگهداری نمایید. اگر سفر شما کوتاه است ممکن است بخواهید سرسوزنها و اشیاء نوک تیز را تا بازگشت به منزل نزد خود نگاه دارید. برای سفرهای طولانی تر، می توانید محفظه های کوچکی تهیه نمایید و سوزن های مصرفی را داخل آن قرار دهید. در صورت استفاده از قلم های انسولین، قلم اضافی همراه داشته باشید.

تغییرات منطقه زمانی برای مصرف کنندگان انسولین

سفرهای طولانی اغلب در چندین منطقه زمانی رخ می دهند، بصورتیکه بسته به مسیر سفر می تواند از بیست و چهار ساعت شبانه روز طولانی تر یا کوتاه تر شود. در هر دوی این موارد، شما باید برنامه انسولین خود را منطبق با زمان پیش ببرید. کنترل گلوکز خون می تواند با تغییرات زمانی، تغییر در میزان فعالیت بدنی یا الگوی خواب بهم بریزد. درحین سفر، قند خون خود را نزدیک سطوح هدف نگه دارید.
شما می توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را از آموزش دهنده دیابت خود بخواهید.
تغییرات زمانی برای افرادی که داروهای خوراکی دیابت مصرف می نمایند.
اگر تغییرات زمانی کمتر از سه ساعت است، میتوانید زمان مصرف داروهای خود را نزدیک نیم تا یک و نیم ساعت جابه جا کنید. اگر تغییر زمانی بیش از سه ساعت است، با پزشک یا مربی دیابت خود مشورت نمایید.

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/life-with-diabetes/travel

https://www.cdc.gov/diabetes/library/features/traveling-with-diabetes.html

https://www.nhs.uk/conditions/type-1-diabetes/living-with-type-1-diabetes/diabetes-and-travel

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/diabetes/traveling-with-diabetes#:~:text=Other%20tips%20for%20traveling%20with%20diabetes&text=Take%20it%20easy%20for%20a,snacks%20when%20hiking%20and%20sightseeing

ترجمه : خانم مریم احمدی نژاد – خانم رحیمه درودی
ناظر علمی محتوا: مریم احمدی نژاد
راه ارتباطی: ۳۸۵۸۴۰۴۰ داخلی ۱۰۸

دیدگاه‌های نوشته

*
*