پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

واحد آموزش کلینیک تخصصی دیابت پارسیان

واحد آموزش کلینیک دیابت پارسیان

نقش آموزش در کنترل دیابت

بهتر است بدانید که دیابت بیماری است که باعث افزایش سطح قند خون فرد می شود. در این بیماری قند نمی تواند در سلولهای بدن به انرژی تبدیل گردد. لذا افزایش سطح قند در جریان خون بعد از مدتی می تواند باعث به وجود آمدن عوارض دیابت در همه اندام های بدن به ویژه چشم ها، کلیه ها، پاها و قلب شود.

معمولا قبل از اینکه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شوند، ابتدا در مرحله پره دیابت یا پیش دیابت قرار می گیرند. در این مرحله قند خون بالاتر از میزان طبیعی می باشد اما قند خون به اندازه ای نیست که به آن دیابت گفته شود. پیش دیابت معمولا علامت خاصی ندارد و در صورت تشخیص و کنترل دیر هنگام ممکن است به دیابت تبدیل شود و عوارض آن را ایجاد کند.

بنابراین کنترل دیابت و پیش دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است.

خودمراقبتی فرآیندی فعال و عملی است که توسط بیمار هدایت می‌شود و برای پیشگیری از بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ضروری است. بررسی‌های انجام شده بیانگر آن است که رعایت فعالیت‌های خودمراقبتی علاوه بر بهبود کیفیت زندگی فرد و خانواده نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد. طبق بررسی های موجود، مهم ترین عامل زمینه ساز مرگ و میر بیماران دیابتی عدم آموزش و انجام خودمراقبتی می‌باشد. آموزش در دیابت یک مساله بنیادی و مهم در دستیابی به کیفیت زندگی مطلوب است.

خودمراقبتی در دیابت به عنوان فرایند تکاملی توسعه دانش یا آگاهی از طریق آموزش و یادگیری تعریف شده است. از آنجا که اکثر قریب به اتفاق مراقبتهای روزمره برای افراد دیابتی توسط بیماران و یا خانواده ها انجام می شود، نیاز مهمی به اقدامات اساسی برای مدیریت دیابت وجود دارد. در افراد دیابتی هفت رفتار خودمراقبتی ضروری است که نتایج خوبی را پیش بینی می کنند، این هفت رفتار شامل؛

  1. رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب
  2. فعالیت بدنی منظم
  3. کنترل و نظارت بر سطح قند خون
  4. مصرف داروها طبق نظر پزشک خود
  5. مدیریت استرس ها
  6. آموزش و یادگیری خودمراقبتی دیابت
  7. کاهش رفتارهای پرخطر و عادات اشتباه در سبک زندگی

معرفی واحد آموزش

واحد آموزش کلینیک تخصصی دیابت پارسیان مشهد در سال ۱۳۸۳ با هدف ارتقاء سطح آگاهی در مقوله دیابت افتتاح شد. از آنجا که کنترل بیماری دیابت تنها با مصرف داروها یا انسولین امکان پذیر نمی باشد، این کلینیک با جذب و آموزش پرسنل متخصص و علاقه مند اقدام به تشکیل واحد آموزش دیابت نموده است. در این کلینیک برای تمامی مراجعین محترم با توجه به سطح تحصیلات و میزان آگاهی افراد، درباره موضوعات متفاوت مدیریت و کنترل دیابت کلاس های آموزشی مختلف برگزار می شود.

معرفی کلاس های آموزش

در واحد آموزش کلینیک پارسیان براساس نتیجه پرسشنامه دیابتی تکمیلی توسط فرد مبتلا به دیابت، مجموعا ۳۳ کلاس آموزشی برگزار می شود، از این تعداد ۲۱ کلاس آموزشی مرتبط با آموزش دیابت و ۱۲ کلاس آموزشی مرتبط با مسائل روانشناسی می باشد. این کلاس ها با موضوعات ذیل برگزار می شود:

  1. خودمراقبتی در دیابت
  2. پرسشنامه دیابتی
  3. معرفی واحدهای کلینیک
  4. مفاهیم دیابت
  5. افت قند خون
  6. پرسشنامه روانشناسی
  7. دیابت و تغذیه
  8. دیابت و سلامت زنان
  9. ریلکسیشن ۱
  10. مراقبت از پا ها
  11. دیابت و افسردگی
  12. مراقبت از قلب
  13. انگیزشی ۱
  14. آشنایی با گلوکومتر
  15. کنترل خشم
  16. دیابت و فعالیت بدنی
  17. مهارت های تغییر رفتار
  18. دیابت و بیماری ها
  19. دیابت و سفر
  20. انگیزشی ۲
  21. مراقبت از چشم
  22. ویدئو انگیزشی ۱
  23. مراقبت از کلیه
  24. ویدئو انگیزشی ۲
  25. اضافه وزن و چاقی
  26. ویدئو انگیزشی ۳
  27. بهداشت دهان و دندان
  28. ویدئو انگیزشی ۴
  29. درمان های جعلی دیابت
  30. ویدئو انگیزشی ۵
  31. طب سالمندی
  32. هشت باور غلط درباره انسولین
  33. باورهای غلط در دیابت

افراد دیابتی که آموزش دیده اند، نه تنها مراجعه مستمری به پزشک خود دارند بلکه با انگیزه بالاتری دیابت خود را کنترل می کنند و در نتیجه از کنترل بهتری نیز برخوردار می شوند. همچنین آموزش دیابت در جامعه باعث کاهش بیشتر و طولانی تر سطح HbA1C در افراد مبتلا به دیابت می شود.

در ارائه برنامه های آموزشی، تلاش ما بر آن است که مدرس دیابت، مفاهیم را به زبان ساده به بیماران تفهیم نماید. ساده صحبت کردن، پرسش و پاسخ، کار آموزشی گروهی سبب نتیجه دادن هر چه بهتر برنامه های آموزشی و تداوم این امر در کلینیک پارسیان شده است.

هر زمان در مورد دیابت سوالی داشتید، از آن ساده نگذرید! با کارشناسان آموزش پارسیان مشورت کنید تا پاسخ سوال خود را بیابید. گاهی اوقات کوچکترین نکات می توانند در سبز ماندن قندخون موثر باشند.

شماره تماس: ۳۸۵۸۴۰۴۰-۰۵۱ داخلی ۱۰۸

معرفی محصولات واحد آموزش کلینیک

با توجه به اهمیت بحث خودمراقبتی و آموزش در افراد مبتلا به دیابت، کلینیک تخصصی دیابت پارسیان اقدام به تهیه محصولات ذیل برای افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت نموده است:

  1. کارت شناسایی دیابت

کارت شناسایی دیابت یکی از ملزوماتی است که افراد مبتلا به دیابت همواره آن را باید همراه خود داشته باشند که در مواقع لزوم نشان می دهد، مبتلا به دیابت هستند و نیازمند رسیدگی های ویژه تری می باشند. این کارت حاوی:

  • اطلاعات شخصی
  • اطلاعات مربوط به دیابت
  • شماره تماس ضروری (جهت تماس و اطلاع به نزدیکان در شرایط اورژانسی)
  • سابقه بیماری دیگر می باشد

و بصورت ۲ زبانه (فارسی و انگلیسی) طراحی شده است.

  1. پلاک دیابت

پلاک یا گردنبند دیابتی هم یکی از آن ملزوماتی است که افراد مبتلا به دیابت باید آن را همراه خود داشته باشند تا در مواقعی ضروری مانند: حضور اورژانس یا انتقال به بیمارستان، کادر درمان از ابتلا به دیابت فرد آگاه شوند و درمان را براساس سطح قند خون انجام دهند.

  1. دفترچه ثبت قند خون و آزمایشات دوره ای
  2. مجله دیابت- نشاط- زندگی

مجله “دیابت- نشاط- زندگی” توسط انجمن دیابت آمریکا منتشر شده و توسط مدیریت محترم کلینیک تخصصی دیابت پارسیان، جناب آقای دکتر علی اکبر رئوف ترجمه و تالیف شده است. این مجله شامل ۷ فصل با عناوین ذیل می باشد:

  • مفاهیم دیابت
  • کنترل قند خون
  • برنامه ریزی غذایی
  • فعالیت فیزیکی و کنترل قند خون
  • داروها و کنترل قند خون
  • کنترل سلامت عمومی
  • ابزارهای کنترل دیابت
  1. مجله صدای دیابت
  2. بروشورهای آموزشی

 

 

دیدگاه‌های نوشته

*
*