پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

واحد سلامت پا|کلینیک تخصصی دیابت پارسیان

معرفی واحد سلامت پا (ارتوپدی فنی پا)

این مجموعه به عنوان یکی از مجهزترین مراکز اسکن پا در مشهد مفتخر است تا با هدف پیشگیری از زخم های دیابتی و درمان اختلالات پا و بهره گیری از جدیدترین دستگاه اسکنر پا، تجربه خود را در اختیار مددجویان قرار دهد تا ضمن گسترش فرهنگ پای سالم و آموزش اصول مراقبت از پا ، بخشی از هزینه های خانواده ها و جامعه نیز در درمان و توانبخشی بیماری های پا کاهش پیدا کند.

ضرورت مراقبت از پا در دیابت

مراقبت پا در دیابت بسیار اهمیت دارد زیرا مشکلات مربوط به پا در بین بیماران دیابتی بسیار شایع می باشد. خوشبختانه اغلب این مشکلات با مراقبت مناسب قابل پیشگیری می باشد.

اگر عارضه ای بروز کند با مراقبت و توجه روزانه می توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. دیابت منجر به مشکلات مختلفی در پا می گردد که از جمله آن می توان به عفونت قارچی و برخی ناهنجاری ها اشاره کرد که از زخم های سطحی تا عفونت های عمیق را شامل می شود.

اگر قند خون به مدت زیادی بالا بماند عروق خونی آسیب می بیند و جریان خون در پاها کاهش خواهد یافت. گردش خون ضعیف سبب تضعیف پوست شده و منجر به ایجاد زخم هایی می گردد.

گردش خون ضعیف بهبود زخم ها را نیز مختل می سازد. افزایش مقدار قند خون سبب تقویت برخی باکتری ها و قارچ ها می گردد و احتمال بروز عفونت های قارچی و باکتریایی در پوست و ایجاد زخم های مزمن افزایش می یابد.

جدی ترین عارضه ای که ممکن است رخ دهد عفونت های عمیق پوستی و عفونت استخوانی می باشد. احتمال بروز قانقاریا (مرگ بافتی) به دنبال عفونت وجود دارد و پیشرفت قانقاریا احتمال قطع عضو را به همراه دارد

اهمیت مراقبت پا در دیابت از آن جایی آغاز می شود که افزایش قند خون در طول زمان به اعصاب پا آسیب می رساند و توانایی فرد در احساس درد و فشار کاهش می یابد.

بدون درک درد احتمال پیشرفت آسیب پوستی، بافتی و مفصلی وجود دارد. در طول زمان استخوان و مفاصل آسیب دیده وسبب دفرمه شدن شکل پا می گردد. آسیب به اعصاب اندام یا نوروپاتی سبب تضعیف ماهیچه های پا و دفرمه شدن بیشتر می گردد.

به دنبال نوروپاتی توانایی احساس و ادراک درد و نیز توانایی درک تغییرات و درجه حرارت پوست در فرد مبتلا به شدت کاهش می یابد. این عامل باعث می شود که فرد مشکلات پا را به خوبی درک نکند و به آن ها توجهی نکند.

همچنین تعریق طبیعی پوست از بین رفته و به دنبال آن پوست کاملا خشک شده و ترک بر می دارد و به آسانی دچار عفونت می شود. ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار درجات خفیف تا شدید نوروپاتی هستند..

بیمارانی که قبلا به زخم پا دچار شده اند بیشتر در خطر تجربه چنین عوارضی قرار دارند در این شرایط مراقبت پا در دیابت بسیار اهمیت می یابد. آسیب به عصب، گردش خون ضعیف و بالا بودن قند خون در طول زمان احتمال ایجاد عوارض مربوط به پا را دیابت افزایش می دهد

در واحد سلامت پا چه خدماتی ارائه می شود؟

  1. اسکن پا
  2. کفی طبی
  3. کفش طبی

حال به توضیح هر کدام از این خدمات خواهیم پرداخت:

۱- اسکن پا

اسکن پا

در این واحد در حالت ایستاده و راه رفتن از پای فرد اسکن تهیه و نواحی پر فشار پا مشخص می شود. بر اساس گزارش اسکن برای فرد کفی طبی اختصاصی تهیه می شود تا حداقل فشار به پا وارد شود

اسکن پا چه کاربرد هایی دارد؟

با اسکن پا می توان ناهنجاری اسکلتی پا را تشخیص داد و اقدامات درمان لازم را انجام داد . ناهنجاری های اسکلتی شامل:

  •  صافی کف پا
  • قوس زیاد کف پا
  • انحراف انگشتان
  • خار پاشنه
  • میخچه و پینه
  • پای پرانتزی 
  • پای ضربدری
  • کوتاهی پا
  • درد کف پا
  • چرخش مچ پا

ناهنجاری های ساختاری پا می تواند بروز زخم را در افراد دیابتی تشدید کند.

وارد آمدن فشار طولانی مدت به نقطه خاصی باعث ایجاد پینه پوستی می شود. در افراد دیابتی ، در عمق محل پینه ، بافت شروع به فاسد شدن می کند و پس از مدتی به صورت زخم خود را نشان می دهد.

اگر قبل از ایجاد زخم نواحی پر فشار تشخیص داده شود، بسیار راحت تر می توان از به وجود آمدن مشکلات ثانویه جلوگیری کرد اما در صورت ایجاد زخم نیز بیمار باید در کنار درمان دارویی از کفش مناسب استفاده کند تا فشار از قسمت های تحت فشار برداشته شود و زخم بهبود یابد.

در پای دیابتیک ، نه تنها نحوه توزیع وزن مغایر با پای طبیعی است بلکه شکل ظاهری آن نیز دچار تغییر و دگرگونی شده است .

 

۲- کفی طبی

کفی طبی

کفی طبی برای درمان طیف گسترده‌ای از عارضه‌ها کاربرد فراوان دارد. کفی طبی دارای جزئیات مختلفی است که عامل ایجاد تغییر بیومکانیکی و در ادامه باعث درمان می‌شود.
کفی طبی دارای برآمدگی‌های مختلفی در قسمت‌های مختلف است که قرار گرفتن دقیق این برآمدگی‌ها مطابق با آناتومی زیرپای هر فرد، باعث شیف دادن (جا به جا کردن) و متعادل کردن وزن در نقاط مختلف کف پا می‌شود و این مسئله باعث کاهش فشارها در مفاصل می‌شود.
انطباق پدها و برآمدگی‌های هر کفی با آناتومی پا نکته کلیدی در تعیین کیفیت کفی است. اگر کفی دقیقا مطابق با پای هر فردی ساخته شود راحتی بسیار زیادی ایجاد کرده و باعث تغییرات بیومکانیکی (منظور تغییرات بیومکانیکی مدنظر درمانگر) بسیار زیادی می‌شود.

در مجموعه سلامت پا کلینیک دیابت پارسیان کفی طبی بر اساس آنالیز دقیق اطلاعات اسکن پای فرد ساخته می شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

پاهای دیابتیک معمولا حجم بزرگتری نسبت به پای سالم دارند ، این پاها هم از لحاظ پهنا و هم از لحاظ ضخامت ، بزرگتر از حد طبیعی اند .

پس درساخت کفش و کفی ، در جهت کاهش اعمال فشار از روی زخم و نیز نرمال سازی و یکنواخت سازی توزیع فشار برای این پاها ، علاوه بر توجه به نحوه توزیع فشارها ، باید به پهنا و ضخامت پا نیز دقت کرد.

زیرا اگر بدون در نظر گرفتن پهنای پا اقدام به طراحی و ساخت یک کفی کنیم تا توسط آن فشار را از قسمت خاصی از پا برداریم و در مناطق سالم تر توزیع کنیم ، آنگاه خود کفی در لبه های داخلی و خارجی باعث اعمال فشار ناخواسته به کف پا خواهد شد.

دراین شرایط ، کفی ، نه تنها مناسب نخواهد بود بلکه عارضه را تشدید کرده و فرد را مستعد زخم های فشاری بعدی ناخواسته نیز می کند .
ما در واحد سلامت پا ، پای دیابتی را از نظر نحوه توزیع وزن ، آنالیز و اسکن می کنیم تا محل دقیق نیروهای فشاری و COP (Center Of Pressure) را مشخص کنیم.

سپس اطلاعات و داده های اندازه گیری شده را برای تراش قالب پا به دستگاه CNC می دهیم . دستگاه قالب پای فرد را طبق الگوی سه بعدی تراشیده و آماده می کند . سپس بر روی قالب فرد کفی یا کفش مناسبساخته می شود.

 

۳- کفش طبی

کفش طبی

در واحد سلامت پا پس از تشخیص بیماری پا ، کفش دیابتیک اختصاصی هر بیمار را به او ارائه می کند. شاخصه اصلی کفش دیابتیک اختصاصی که در این مرکز طراحی شده، استفاده از جنس نانو در تولید آن است که این مهم سبب تسهیل تنفس پا و در نتیجه جلوگیری از عفونت پای افراد می شود. این کفش ها عاری از هرگونه زایده بوده و به همین دلیل پا را زخم نمی کند. به لحاظ پهنا و ارتفاع کاملا تخصصی طراحی شده، قوس داخلی آن توسط ۳D scanner اندازه گیری و کفی های مخصوص هر فرد، داخل آن قرار داده شده است.

اصولا یکی از علل زخم پای دیابتیک این است که قوس های کف پای شخص مناسب نبوده و در نتیجه فشار در یک نقطه از پا افزایش پیدا می کند. اما فرد به دلیل وجود اختلالات نوروپاتی فشار را حس نمی کند و زودتر از آن چه فکر کند زخم پا را مشاهده می کند.

راه ارتباطی با واحد سلامت پا کلینیک تخصصی دیابت پارسیان:

شماره تماس : ۰۵۱۳۸۵۸۴۰۴۰

کانال تلگرام : t.me/diabetesparsian

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/parsiandiabetes_com

دیدگاه‌های نوشته

*
*