پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و انواع شایع آن

انواع شایع دیابت شامل:

  1. دیابت نوع ۱
  2. دیابت نوع ۲
  3. دیابت بارداری

همان طور که می دانید دیابت یک بیماری مادام العمر است. هنگامی که قندها نتوانند از جریان خون وارد سلول های بدن ما شوند، شاهد افزایش بیش از حد قند در جریان خون خواهیم بود. افزایش سطح قند خون می تواند منجر به کاهش بینایی، قطع عضو، نارسایی کلیوی و سکته مغزی شود.

  1. دیابت نوع ۱

۵ تا ۱۰ ٪ افراد، مبتلا به دیابت نوع ۱ می باشند. دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که وقتی سلولهای تولید کننده انسولین در بدن قادر به تولید انسولین نباشد، ایجاد می شود. علت این اتفاق هنوز مشخص نشده است اما محتمل ترین دلیل این است که بدن واکنش غیرطبیعی به سلول های خودش دارد و شروع به تخریب آنها می کند. این اتفاق می تواند توسط یک عفونت یا ویروس ایجاد شود اما این نظریه هنوز به طور قطع تایید نشده است. دیابت نوع یک می تواند در هر سنی ایجاد شود اما معمولاً قبل از ۲۰ سالگی ظاهر می شود. فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای ادامه زندگی نیازمند تزریق انسولین یا استفاده از دستگاه پمپ انسولین است.  آنها همچنین باید سطح گلوکز خون را  با پیروی  از یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و انجام آزمایشات دوره ای کنترل کنند.

  1. دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو شیوع بسیار بالایی در دنیا دارد و تقریبا ۹۰ تا ۹۵ % مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهد. دیابت نوع دو معمولا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود. ولی متاسفانه با شیوه زندگی نامناسب ما انسانها سن ابتلا به این بیماری در حال پایین آمدن است. یک نکته بسیار مهم که خیلی مواقع از آن غافل میشویم این است که میلیون ها نفر در دنیا به دیابت نوع دو مبتلا هستند ولی از آن خبر ندارند. میدونیند چرا؟ چون دیابت خیلی وقت ها پنهان و بدون علامت می باشد.

اگه بخواییم علت اصلی ابتلا به دیابت را بدانیم، باید گفت: در دیابت نوع دو لوزالمعده قادر به تولید کافی هورمون انسولین نیست و یا ممکن است سلولهای بدن نتوانند از هورمون انسولین دریافتی به درستی استفاده کنند. به این وضعیت اصطلاحا مقاومت به انسولین سلول ها گفته می شود. هر دوی این علتها در نهایت منجر به افزایش قندخون و بروز دیابت نوع دو می شود.

ما از مقاومت به انسولین سلولها صحبت کردیم، حال بیایید ببینیم چه عواملی با گذشت زمان در ایجاد این مقاومت و بروز دیابت نوع دو نقش دارند؟

  • اضافه وزن و چاقی دور شکم (آیا می دانید چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع دو است.)
  • چربی خون و فشارخون بالا
  • استرس
  • سابقه دیابت بارداری (لازم است بدانید که مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند اگر بعد از پایان بارداری شیوه زندگی سالمی نداشته باشند، شانس ابتلا به دیابت نوع دو در آنها افزایش پیدا می کند.)
  • سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت
  • کم تحرکی (مشکلی است که متاسفانه گریبان گیر انسان امروزی شده است و شانس ابتلا به بیماری ها از جمله دیابت را افزایش داده است.)
  • کم خوابی
  • کمبود ویتامین دی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند.

با تغییر شیوه زندگی و مصرف داروهای خوراکی و گاها تزریق انسولین می توان دیابت نوع دو را کنترل کرد و مانع بروز عوارض دیابت شد و یا شانس ابتلا به آنها را تا حد زیادی کاهش داد.

  1. دیابت بارداری

دیابت بارداری اولین بار در طی هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری اتفاق می افتد. این نوع از دیابت تقریبا ۶ تا ۷ % از بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد. علت بروز دیابت بارداری این است که هورمون های تولید شده توسط جفت اجازه نمی دهند انسولین تنظیم قندخون را به درستی انجام دهد. بنابراین قندخون در طی بارداری افزایش می یابد. پس از زایمان و تولد نوزاد هم تقریبا سطح قند خون به حالت طبیعی برگشته و دیابت برطرف می شود و در موارد بسیار کمی احتمال باقی ماندن دیابت وجود دارد. با این حال، شانس ابتلا به دیابت نوع دو در خانم های مبتلا به دیابت بارداری در زندگی بسیار زیاد است. با انتخاب یک شیوه زندگی سالم شامل تغذیه مناسب و فعالیت بدنی می توان با حد زیادی خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در زندگی کاهش داد.

همچنین کنترل مناسب قندخون در طی بارداری بسیار اهمیت است زیرا نوسانات قندخون در طی این دوران، خطر بروز عوارض مادری و جنینی را افزایش می دهد. مادران عزیز در صورت ابتلا به دیابت بارداری حتما تحت نظر یک تیم درمانی مجرب در درمان دیابت قرار بگیرید تا بتوانید بارداری سالم و ایمنی را تجربه کنید.