پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

کامل ترین مقاله دیابت نوع یک بروز شده اسفند ماه ۱۴۰۱

فهرست مقاله

مقدمه

همان طور که می دانید دیابت یک بیماری مزمن و مادام العمر است . هنگامی که قندهای موجود در جریان خون ، نتوانند وارد سلول های بدن شوند، شاهد افزایش بیش از حد قند در جریان خون خواهیم بود. افزایش سطح قند خون می تواند منجر به کاهش بینایی، قطع عضو، نارسایی کلیوی و سکته مغزی شود. حدود ۹۰ تا ۹۵٪ افراد مبتلا به دیابت را مبتلایان به دیابت نوع ۲ و ۵ تا ۱۰ ٪ رامبتلایان به دیابت نوع ۱ تشکیل می دهند.

دیابت نوع یک چیست؟

دیابت نوع ۱، یک بیماری خود ایمنی است که وقتی سلول های تولید کننده انسولین در بدن قادر به تولید انسولین نباشد، ایجاد می شود. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نشده است اما محتمل ترین دلیل این است که بدن واکنش غیرطبیعی به سلول های خود دارد و شروع به تخریب آنها می کند. این اتفاق می تواند توسط یک عفونت یا ویروس ایجاد شود اما این نظریه هنوز به طور قطع تایید نشده است. دیابت نوع یک می تواند در هر سنی ظاهر شود اما معمولاً قبل از ۲۰ سالگی افراد را درگیر می کند.

مدیریت دیابت نوع یک

فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ برای ادامه زندگی نیازمند تزریق انسولین یا استفاده از دستگاه پمپ انسولین است. مبتلایان به این نوع دیابت باید همواره سطح گلوکز خون خود را  با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و انجام آزمایشات دوره ای کنترل نموده و در محدوده ی هدف حفظ نمایند.

علل ابتلا به دیابت نوع یک

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ به اندازه ی عوامل دخیل در بروز پیش دیابت و دیابت نوع ۲ مشخص نیست. اما می توان به این عوامل اشاره نمود:

فقدان انسولین در اثر خودایمنی:

سیستم ایمنی بدن به سلول های بتای پانکراس(لوزالمعده) که سازنده انسولین هستند حمله نموده و آن ها را از بین می برد .در نتیجه  دیگر انسولینی در بدن تولید نخواهد شد.

ژنتیک:

دیابت نوع یک ممکن است بصورت ارثی از والدین به کودک منتقل شود؛ اگر پدر مبتلا به دیابت باشد ۶ درصد و اگر مادر دیابتی باشد ۴ درصد احتمال وراثت دیابت به فرزندان وجود خواهد داشت.

ویروس یا عفونت:

ویروس های خاصی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر سلول های بتای پانکراس اثر می گذارند ، می توانند منجر به دیابت نوع یک شوند.

علائم و نشانه های دیابت نوع یک

ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا علائم دیابت نوع ۱ مشخص شود. اما چنانچه علائم دیابت نوع ۱ تنها در چند هفته یا چند ماه ظاهر شود، می تواند نشان دهنده ی تشدید بیماری باشد .

به طور کلی همه ی انواع دیابت با سه علامت شایع شامل پرخوری، پرنوشی و پرادراری همراه هستند.

کاهش وزن بدون علت مشخص، خستگی زیاد و تاری دید نیز می توانند از دیگر علائم ابتلا به دیابت باشند. اما مهمترین علامت دیابت نوع یک کاهش وزن شدید و تکرر ادرار به ویژه هنگام شب می باشد، هرچند در مواردی ابتلا به دیابت نوع ۱می تواند بدون علامت باشد.

این علائم به ویژه در کودکان معمولاً به سرعت و فقط طی چند روز یا چند هفته ظاهر می شوند. به همین دلیل است که در صورت مشاهده هر یک از علائم، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشگیری از دیابت نوع یک

در حال حاضر، هیچ روش تایید شده ای برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۱ معرفی نشده است ، اما می توان با رعایت نکات ذیل با موفقیت آن را کنترل نمود :

  • پیروی از توصیه های پزشک برای داشتن یک سبک زندگی سالم.
  • کنترل قند خون.
  • انجام معاینات منظم سلامت.
  • دریافت آموزش و حمایت خود مدیریتی دیابت.

آزمایش تشخیص دیابت نوع ۱

یک آزمایش خون ساده برای شما و پزشک معالج مشخص می کند که آیا مبتلا به دیابت هستید یا خیر.

بعد از تشخیص دیابت، اگر پزشک احتمال دهد که شما مبتلا به دیابت نوع ۱ می باشید، ممکن است خون شما نیز برای آنتی بادی های اتوآنتی بادی آزمایش شود. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا بدن شما به سلول های خود حمله می کند یا خیر. که اغلب در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ این مورد در آزمایش یافت می‌شود.

همچنین ممکن است به درخواست پزشک، ادرار شما را نیز برای مشخص شدن دفع کتون آزمایش کنند. کتون ها زمانی تولید می شوند که بدن برای تامین انرژی به جای قند، چربی می سوزاند. وجود کتون در ادرار نشان می دهد که شما به دیابت نوع ۱ مبتلا هستید.

آیا دیابت نوع ۱ قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای دیابت نوع ۱ وجود ندارد. اما دانشمندان به دنبال درمان های جدیدی به نام ایمونوتراپی هستند که می تواند به پیشگیری، توقف و درمان این بیماری کمک کند.

 

هیپوگلیسمی (افت قند خون) و کتواسیدوز دیابتی

این دو از عوارض شایع دیابت هستند و باید بدانید که چگونه آنها را مدیریت کنید. برای دستورالعمل های گام به گام با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد یکی از اعضای خانواده را با خود در قرار ملاقات با تیم درمان بیاورید تا آن فرد نیز مراحل را یاد بگیرند.

هیپوگلیسمی (قند خون پایین) می تواند به سرعت اتفاق بیفتد و نیاز به درمان سریع دارد.

افت قند خون اغلب ناشی از:

  • تزریق انسولین بیش از حد.
  • انتظار بیش از حد برای یک وعده غذایی یا میان وعده.
  • داشتن فعالیت بدنی اضافی.

اگر چند بار در هفته قند خون پایین دارید با پزشک خود صحبت کنید. برنامه درمانی شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

 

https://diabetes.org/healthy-living/medication-treatments/blood-glucose-testing-and-control/hypoglycemia

https://www.diabetes.org.uk/diabetes-the-basics/types-of-diabetes/type-1

https://diabetes.org/diabetes/type-1

کتواسیدوز دیابتی

عارضه کتواسیدوز دیابتی که بیشتر مواقع در افراد مبتلا به دیابت نوع یک پیش می آید و گاهی اوقات با شیوع کمتر ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع دو  هم اتفاق بیافتد.

اما کتواسیدوز دیابتی چیست؟

کتواسیدوز جزو عوارض حاد دیابت است و علت آن عدم وجود انسولین کافی در بدن می باشد. همانطور که قبلا گفتیم انسولین مانند یک کلید در بدن عمل می کند و درب سلولها را برای ورود قند به آنها باز می کند. بنابراین نبود انسولین، سبب باقی ماندن قند در خون می شود و از طرفی سلولهای بدن از قند یا گلوکز به عنوان منبع تولید انرژی محروم می شوند و عملا گرسنه می مانند. نتیجه این گرسنگی مصرف چربیها توسط سلولها جهت تامین انرژی مورد نیازشان می باشد. پیامد سوخت و ساز چربی در بدن تولید ماده سمی به نام ” کتون “ و دفع آن از طریق ادرار است. متاسفانه مازاد کتون تولید شده در خون انباشته و منجر به شرایطی به نام کتواسیدوز می شود.

کتواسیدوز تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان فوری دارد.

علائم کتواسیدوز دیابتی شامل:

  • تنگی نفس
  • نفسی که بوی میوه گندیده یا استون می دهد
  • تهوع و استفراغ
  • خشکی دهان

به یاد داشته باشید کتواسیدوز دیابتی یک شرایط اورژانسی است و باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید و یا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. شما می توانید با شرکت در کلاس های آموزشی ما در پارسیان با عوارض حاد دیابت و راه های پیشگیری از آن  بیشتر آشنا شوید.

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/complications/diabetic_ketoacidosis

https://diabetes.org/diabetes/dka-ketoacidosis-ketones

افت قندخون در دوران بارداری درخانم های مبتلا به دیابت نوع یک

در مادران مبتلا به دیابت نوع یک در طی سه ماهه اول بارداری سطح قندخون دچار تغییراتی می شود. این دقیقا زمانی است که اکثر این خانم ها تازه متوجه بارداری خود می شوند. در طی این دوران ممکن است به دلیل تغییر در سطح قندخون نیاز به اعمال تغییراتی در میزان انسولین تزریقی توسط پزشک باشد.

در هفته های شش تا هشت بارداری، بدن مادر نسبت به انسولین حساس می شود و این بدان معنا است که انسولین به طور موثرتری در حال فعالیت می باشد. این وضعیت تا هفته ۱۴ ادامه پیدا می کند. در این زمان به دلیل کاهش نیاز به انسولین بدن، پزشک مقدار تزریق را جهت پیشگیری از افت قندخون کاهش می دهد.

علایم افت قندخون در مادر باردار

به طور معمول علایم افت قندخون شامل سردرد، بی حالی، سرگیجه، تعریق، گرسنگی و عصبانیت می باشد.

اما برخی از مادران با تغییراتی در علایم دیابت در طی دوران بارداری مواجه می شوند. حتی ممکن است آنها در طی این دوره هیچ علامتی نداشته باشند. بنابراین خطر بروز افت قندخون شدید افزایش می یابد. در این زمان کنترل مکرر قندخون همچنین تنظیم مقدار تزریق انسولین بسیار اهمیت دارد.

درمان افت قند خون

در صورت بروز افت قندخون و هوشیار بودن می توانید یک ماده قندی ساده، ترجیعا مایعات قندی مصرف کنید. در صورتی که فرد دیابتی بیهوش است همراهان بیمار از طریق خوراکی نباید ماده غذایی به او بدهند بلکه باید سریعا با اورژانس تماس بگیرند.

یک نکته مهم: آشنایی با علایم افت قندخون و درمان سریع آن توسط همسر و خانواده خانم باردار بسیار اهمیت دارد.

https://diabetes.org/healthy-living/medication-treatments/blood-glucose-testing-and-control/hypoglycemia

تنوع جغرافیایی و آب و هوا در ابتلا به دیابت نوع یک

تنوع جغرافیایی و آب و هوا در ابتلا به دیابت نوع یک نقش دارد. این بدین معنا است که مکان هایی که عرض جغرافیایی بالاتری از سطح زمین دارند شیوع ابتلا به دیابت نوع یک در آنها بیشتراست. یکی از فرضیه های قوی درباره علت این موضوع کمتر بودن نور خورشید و در نتیجه سطوح پایین تر ویتامین دی می باشد.

در مطالعاتی که در شمال فنلاند بر روی کودکان به مدت یکسال در مورد ویتامین دی انجام شد، یافته های حیرت آوری به دست آمد. کودکانی که روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی مصرف کرده بودند ۸۰% کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع یک قرار داشتند. این موضوع نشان می دهد مصرف ویتامین دی به صورت مکمل در تمام کودکان در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع یک نقش دارد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل ویتامین دی در اوایل کودکی خطر ابتلا به دیابت نوع یک را تا ۲۹% کاهش می دهد. از آنجا که تخریب سلول های لوزالمعده از اوایل کودکی آغاز می شود و تا زمان تشخیص ادامه دارد امید است که شروع مصرف مکمل ویتامین دی بلافاصله بعد از تولد یک استراتژی محافظتی در برابر پیشرفت دیابت نوع یک باشد.

در رابطه با دوران بارداری و شیردهی، از انجا که ویتامین دی یک تعدیل کننده قوی سیستم ایمنی است و به تنظیم و تکثیر سلول کمک می کند واضح است که این ویتامین می تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع یک نقش داشته باشد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد مصرف کافی ویتامین دی در مادران در کاهش ابتلا به دیابت نوع یک در فرزندان آنها تاثیرگذار است.

البته توجه داشته باشید این یافته ها و نتایج تحقیقاتی است و باید حتما مورد تایید توسط منابع معتبر قرار گیرد. بنابراین به هیچ عنوان بدون نظر و مشورت با پزشک دارو و یا مکملی را مصرف نکنید.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2850285/

دیابت نوع یک و مدرسه

دیابت نوع ۱ نیاز به مدیریت شبانه روزی دارد. برای پیشگیری از بروز عوارض دیابت، همه دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع ۱ به سطحی از آگاهی برای مدیریت دیابت در مدرسه نیاز دارند.

اکثر مدارس آماده کمک به دانش آموزان دیابتی خود هستند. اما والدین نیز باید بخشی از این روند باشند. ملاقات با کارکنان مدرسه، دادن اطلاعات مورد نیاز به آنها و اطمینان از اینکه فرزند شما می داند چگونه دیابت را در خارج از خانه مدیریت کند، بسیار حائز اهمیت است.

  • والدین باید اطلاعات بروزی را در مورد نیازهای دیابت فرزندانشان و تمام لوازم مورد نیاز برای مدیریت دیابت در مدرسه داشته باشند.
  • والدین اغلب از فرستادن یک کودک مبتلا به دیابت به مدرسه نگران هستند. آموزش دادن به کودکان در مورد دیابت بدون گذر از احساس ترس یا عصبی بودن بسیار مهم است. کودکان باید نحوه نظارت و درمان بیماری را بر اساس سن و بلوغ خود بدانند.
  • کودکان مبتلا به دیابت می بایست علائم قند خون پایین و درمان آن را بشناسد.
  • کودکان مبتلا به دیابت را هرگز نباید در هنگام افت قند خون در مدرسه تنها گذاشت یا از خوردن یا آشامیدن برای پیشگیری یا درمان افت قند خون جلوگیری کرد.
  • هنگامی که کودکان مبتلا به دیابت برای مدرسه معاینه می شوند، برنامه های خاصی باید در برنامه مراقبت های بهداشتی فردی آن سال گنجانده شود.
  • کودکان مبتلا به دیابت نباید مکرراً از مدرسه به خانه فرستاده شوند یا به دلیل غیبت مربوط به دیابت، جریمه شوند.
  • کودکان مبتلا به دیابت هر روز باید از یک کارت یا پلاک دیابتی استفاده کنند.
  • کودکان مبتلا به دیابت می بایست قند خون خود را طبق برنامه آزمایش کنند.
  • استفاده از انسولین یا سایر داروهای دیابت نباید در مدرسه فراموش شود.
  • وعده های غذایی با حجم مناسب و در زمان مناسب مصرف شود.

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/your-child-and-diabetes/schools/school-staff

https://www.diabetes.org.uk/resources-s3/2018-11/Make%20The%20Grade%20Schools%20Pack.pdf

بیماری سلیاک و دیابت نوع یک

بیماری سلیاک یک بیماری مادام العمر است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به گلوتن، پروتئین موجود در گندم و جو واکنش نشان می دهد.

این واکنش ایمنی به پوشش روده شما آسیب می رساند و جذب مواد مغذی از غذا را سخت می کند.

بیماری سلیاک در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع تر است. تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک دیابت نوع ۱ دارند.

علائم بیماری سلیاک چیست؟

  • اسهال
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • زخمهای دهان
  • شکم درد
  • کاهش وزن غیرمنتظره
  • ریزش مو
  • کم خونی

درمان بیماری سلیاک

تنها راه درمان، پس از تشخیص، حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی خود تا پایان عمر است.

بیماری سلیاک و دیابت نوع ۱

علاوه بر علائم ذکر شده ، افت قندخون مکرر نیز می تواند نشانه ای از بیماری سلیاک در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باشد، زیرا بدن آنها قادر به استفاده از کربوهیدرات نیست.

اگر مبتلا به بیماری سلیاک و دیابت نوع ۱ هستید، باید برای نحوه مدیریت رژیم غذایی خود به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

آیا رژیم غذایی بدون گلوتن بر دیابت اثر می گذارد؟

اگر دیابت دارید و بیماری سلیاک برای شما تشخیص داده شد، ممکن است پس از شروع رژیم غذایی بدون گلوتن، سطح گلوکز خون (قند) شما تغییر کند و لازم است سطح قند خون خود را بیشتر تحت نظر داشته باشید و با تیم مراقبت دیابت خود در ارتباط باشید زیرا ممکن است نیازهای دارویی دیابت شما تغییر کند.

غذاهای رایجی که در صورت ابتلا به بیماری سلیاک باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • گندم
  • جو (از جمله محصولاتی که حاوی جو مالت دار هستند، مانند نوشیدنی های مالت دار، ماءالشعیر، آبغوره)
  • گندم بلغاری
  • گندم دوروم
  • اینکورن
  • گندم خراسان (با نام تجاری کاموت)
  • جو
  • چاودار
  • سیتان
  • آرد سمولینا

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن

هنگام برنامه ریزی یک رژیم غذایی بدون گلوتن باید به سه نوع غذا توجه کرد:

.۱غذاهای طبیعی بدون گلوتن

.۲غذاهای تهیه شده با جایگزین های بدون گلوتن

.۳غذاهای فرآوری شده که دارای برچسب فاقد گلوتن هستند.

غذاهای طبیعی بدون گلوتن

اینها شامل سبزیجات، میوه، گوشت، ماهی، پنیر، شیر، تخم مرغ، سیب زمینی، کینوا کاساوا، برنج، و گندم سیاه و حبوبات (نخود فرنگی، لوبیا و عدس) است.

غذای فراوری شده

بررسی اینکه غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن هستند، بسیار مهم است، زیرا ممکن است مشخص نباشد که حاوی گلوتن هستند.

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/managing-other-medical-conditions/coeliac-disease-diabetes

 

ارتباط بین دیابت نوع یک و بلوغ

بلوغ می تواند برای کودکان مبتلا به دیابت و همچنین خانواده آنها دوران بسیار چالش برانگیزی باشد.  بنابراین داشتن اطلاعاتی از آنچه در این مدت انتظار می رود، مفید است. دختران بلوغ را کمی زودتر از پسران بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی تجربه می کنند، در حالی که پسران عموماً بین ۱۲ تا ۱۶ سالگی رشد می کنند. در دوران بلوغ تعدادی از تغییرات جسمی، روانی و رفتاری رخ می دهد که می تواند باعث رفتار متفاوت فرزند شما شود. این تغییرات می تواند مدیریت دیابت آنها را برای همه افراد درگیر دشوارتر و به طور بالقوه استرس زا کند.

بلوغ و سطح قند خون

مطالعه ای در سال ۱۹۸۶ گزارش داد که بدن در دوران بلوغ نسبت به انسولین مقاوم تر می شود. این می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد و اغلب نیاز به افزایش دوز انسولین دارد. باید متوجه شوید که میزان انسولین فرزند شما در دوران نوجوانی به تدریج افزایش می یابد. تیم مراقبت های بهداشتی دیابت فرزند شما می تواند به شما در یافتن تعادل مناسب در مورد رژیم انسولین کمک کند.

پرستاران و سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی در این دوره بسیار ارزشمند خواهند بود. با ورود کودکان مبتلا به دیابت به نوجوانی، تغییرات جسمی و روانی بلوغ بر چالش های مدیریت بیماری می افزاید. این امر اغلب منجر به افزایش استرس برای والدین و فرزند و کنترل ضعیف کلی گلوکز با عوارض احتمالی کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

در این دوره گذر، پرستاران نقش اصلی را در آموزش اثرات بلوغ بر حساسیت انسولین و متابولیسم گلوکز به بیماران و خانواده های آنها و در بحث چگونگی تغییرات احساسی و رفتاری مرتبط با این دوران چالش برانگیز بر مدیریت دیابت ایفا می کنند. برای حمایت بیشتر، می توانید با واحد روانشناسی و آموزش کلینیک تخصصی دیابت پارسیان صحبت کنید.

زمان تشخیص بلوغ

نحوه کنترل دیابت فرزند شما در دوران بلوغ ممکن است تحت تأثیر سن تشخیص قرار گیرد. اگر کودک شما در سنین پایین تشخیص بلوغ داده شود، باید با درک اینکه مبتلا به دیابت هستند و با هوشیاری کامل مدیریت شود. زمانی که به سن بلوغ می رسند، حتی ممکن است احساس اعتماد به نفس بیشتری کنند و مسئولیت بیشتری را برای مدیریت دیابت خود به عهده بگیرند. با این حال، نسبتاً معمول است، کودکانی که دیابت خود را مدیریت کرده اند انگیزه خود را برای کنترل این بیماری در دوران بلوغ از دست بدهند.

اگر کودک شما قبل از بلوغ یا حتی در دوران بلوغ مبتلا به دیابت شده باشد، ممکن است عناصر مزاحم مدیریت دیابت مانند آزمایش قند خون را به سختی بپذیرد. البته هر کودکی متفاوت است و به انواع مختلف به دیابت واکنش نشان می دهند. با این حال، به عنوان والدین، سرپرستان یا سرپرستان کودک ضروری است، اطمینان حاصل کنید که دیابت آنها به خوبی کنترل می شود، چه شما و یا فرزندتان مسئولیت مدیریت آنها را بر عهده بگیرید.

دوره ماه عسل دیابتی

اگر قبل از بلوغ یا در دوران بلوغ، دیابت نوع ۱ تشخیص داده شود. کودک شما ممکن است دوره ماه عسل را در دوران بلوغ تجربه کند. دوره ماه عسل پس از تشخیص رخ می دهد و به تولید مقدار قابل توجهی انسولین توسط بدن اشاره می کند که می تواند به کنترل سطح گلوکز خون کمک کند.

سرانجام بدن کودک شما تولید انسولین را متوقف می کند و کودک شما این را بسیار ناامید کننده می داند.  اگر کودکتان در دوران بلوغ و همچنین ماه عسل قرار دارد، تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند دوز انسولین را به شما توصیه کند.

اهمیت پشتیبانی از افراد مبتلا به دیابت نوع یک در دوران بلوغ

در حالی که معمولاً کنترل قند خون در دوران بلوغ تشدید می شود، مهم است که مطمئن شوید فرزند شما از مدیریت دیابت خود غافل نمی شود.

در دوران بلوغ فشارهای اضافی در مدرسه از نظر تحصیلی و اجتماعی، می تواند مشکلات کنترل دیابت کودک را تشدید کند. اما برخی از کودکان می توانند این موضوع را زودتر از دیگران پیدا کنند و ممکن است آزمایش خون و یا تزریق را به عنوان راهی برای مقابله با دیابت شروع کنند.

عدم کنترل مناسب قتد خون می تواند خطر ابتلا به عوارض کوتاه مدت و بلند مدت را افزایش دهد و اگر فرزند شما از مراقبت از خود سرخورده است، باید اطمینان حاصل کنید که او از شما به عنوان والدین یا سرپرست و تیم مراقبت های بهداشتی خود حمایت مناسب دریافت می کند.

حمایت روانی ازافراد مبتلا به دیابت نوع یک در دوران بلوغ

افسردگی یکی دیگر از ویژگی های رایج دیابت در دوران بلوغ است و اگر کودکتان برای پذیرش یا مدیریت دیابت خود در تلاش باشد، می تواند عاملی برای عدم کنترل قند خون باشد. در صورت بروز مشکلات مربوط به سلامت روان، مشکلات رفتاری یا کاهش توانایی کنترل سطح قند خون، کودکان باید از خدمات روانشناختی کلینیک تخصصی دیابت پارسیان استفاده کنند.

https://www.diabetes.co.uk/puberty-and-diabetes.html

دیابت نوع یک و والدین

اگر فرزند شما دیابت نوع ۱ دارد، شما مراقبت از دیابت را به صورت روزانه انجام خواهید داد. مراقبت روزانه شامل سرو غذاهای سالم، تزریق انسولین، مراقبت و درمان هیپوگلیسمی (قند خون پایین) خواهد بود. همچنین باید با تیم درمان فرزندتان در تماس باشید. آنها به شما در درک برنامه درمانی و چگونگی کمک به سلامت فرزندتان کمک خواهند کرد.

عوارض جانبی انسولین

اگر اخیراً برای شما انسولین تجویز شده است یا به نوع جدیدی از انسولین روی آورده اید، ممکن است نگران عوارض جانبی آن باشید.

عوارض جانبی انسولین در میان بیماران دیابتی نادر است، اما هنگامی که رخ می دهد، واکنش های آلرژیک می تواند شدید باشد و می تواند خطر قابل توجهی برای سلامتی ایجاد کند.

تجویز نادرست انسولین (به عنوان مثال، خیلی کم، بیش از حد، یا در زمان های نامناسب) می تواند منجر به هیپوگلیسمی (افت قند خون) و هیپرگلیسمی (بالا رفتن قند خون) گذرا و جدی، افزایش بیش از حد قند خون و کتواسیدوز دیابتی شود.

علت این عوارض بروز اشتباهات در:

  • تجویز خودسرانه انسولین (انتخاب دوز نادرست انسولین)
  • انتخاب نادرست محل تزریق
  • زمان نادرست تزریق
  • عدم اطمینان در انتخاب دوزهای صحیح

اگر واکنش نامطلوبی به انسولینم داشته باشم چه کار کنم؟

اگر واکنش‌های آلرژیک خفیفی مانند: تورم، خارش یا قرمزی اطراف محل تزریق را تجربه کردید، متخصصان به دیابتی‌ها توصیه می‌کنند که با پزشک عمومی خود مشورت کنند. به طور مشابه، تهوع و استفراغ مداوم از علائم حساسیت به انسولین است.

برای اجتناب از عفونت هنگام مصرف انسولین، سعی کنید با استفاده از سوزن ها و سرنگ های یکبار مصرف و استریل کردن وسایل قابل استفاده مجدد، از عفونت جلوگیری کنید.

چگونه بفهمم انسولین من کار می کند؟

هنگام مصرف انسولین، متخصصان به دیابتی‌ها توصیه می‌کنند که به طور مرتب سطح گلوکز خون را با استفاده از دستگاه های کنترل قند خون بررسی کنند.

اگر آزمایشات قند خون نوسان یا بالاتر از حد متوسط ​​قند خون را نشان دهد، دیابت به درستی کنترل نمی شود و انسولین کار نمی کند.

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/complications

آیا ارتباطی بین دیابت نوع ۱ و کم کاری تیروئید وجود دارد؟

در زمان تشخیص، حدود ۲۵ درصد از کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ دارای اتوآنتی بادی تیروئید هستند. وجود آنها پیش بینی کننده اختلال عملکرد تیروئید و شایع ترین کم کاری تیروئید است، اگرچه پرکاری تیروئید در ۰٫۵ درصد موارد رخ می دهد.

کم کاری تیروئید با دیابتی ها چه می کند؟

هنگامی که متابولیسم شما کند می شود، سطح گلوکز خون شما ممکن است کاهش یابد زیرا داروی دیابت شما به سرعت معمول از بدن شما عبور نمی کند و بنابراین مدت طولانی تری فعال می ماند. در کم کاری تیروئید، اغلب لازم است دوز داروهای دیابت خود را کاهش دهید تا از افت گلوکز خون جلوگیری کنید.

کم کاری تیروئید چگونه بر انسولین تأثیر می گذارد؟

هورمون های تیروئید T3 و T4 با عمل به عنوان آگونیست و آنتاگونیست انسولین تعادل خوبی در هموستاز گلوکز حفظ می کنند. کم کاری تیروئید می تواند این تعادل را شکسته و متابولیسم گلوکز را تغییر دهد که می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود.

آیا کم کاری تیروئید باعث بدتر شدن دیابت می شود؟

کم کاری تیروئید باعث بسیاری از ناهنجاری های متابولیک و همچنین علائم بالینی متعدد می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که قند خون ممکن است در کم کاری تیروئید تحت تاثیر قرار گیرد و سطح آن ممکن است افزایش یابد. در واقع، اشاره شده است که بیماران مبتلا به دیابت که کم کاری تیروئید نیز دارند ممکن است سطوح بالاتری از هموگلوبین A1C (HBA1C) داشته باشند.

https://www.uptodate.com/contents/associated-autoimmune-diseases-in-children-and-adolescents-with-type-1-diabetes-mellitus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6507635/

آیا دیابت نوع ۱ بدون سابقه خانوادگی رخ می دهد؟

به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) برخی از افراد ممکن است به دلیل ژنتیک مستعد ابتلا به این بیماری باشند. افراد دیگر ممکن است به دلیل عوامل محیطی مانند رژیم غذایی به آن مبتلا شوند. ویروس ها نیز ممکن است نقش داشته باشند. گاهی اوقات ترکیبی از این عوامل باعث ایجاد این بیماری می شود.

در واقع، ۸۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ هیچ سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

چند درصد از دیابت نوع ۱ ارثی است؟

اگر شما پدری هستید که نوع ۱ دارد، فرزند شما تقریباً ۱ در ۱۷ شانس ابتلا به آن را دارد. برای مادران مبتلا به دیابت نوع ۱ که زایمان می کنند: قبل از سن ۲۵ سالگی، شانس کودک ۱ در ۲۵ است. در ۲۵ سالگی یا بیشتر، شانس کودک ۱ در ۱۰۰ است، که تقریباً مانند بقیه است.

https://www.healthline.com/health/diabetes/is-type-1-diabetes-genetic

https://www.webmd.com/diabetes/diabetes-type-1-genetics

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ برای حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف به انسولین نیاز دارند. رایج ترین راه تجویز انسولین، تزریق زیر جلدی انسولین است.

راه های زیادی برای تحویل زیر جلدی انسولین وجود دارد مانند:

  • ویال ها و سرنگ ها
  • قلم های انسولین
  • پمپ های انسولین

اگرچه تحویل زیر جلدی انسولین راه استاندارد تجویز انسولین است، اما با درد تزریق، فوبی یا ترس از سوزن، لیپودیستروفی (ممکن است به‌صورت برجستگی یا فرورفتگی کوچک در پوست ایجاد شود)، عدم انطباق و هیپرانسولینمی (شرایطی است که در آن مقدار انسولین موجود در خون بیشتر از مقدار طبیعی و متناسب قند خون می‌شود.) محیطی همراه است.

بنابراین، نیاز به تحویل انسولین به روش های کم تهاجمی یا غیرتهاجمی و در اکثر روش های فیزیولوژیکی وجود دارد. انسولین استنشاقی اولین راه غیرتهاجمی و جایگزین تایید شده برای تحویل انسولین بود، اما از بازار خارج شده است.

https://www.diabetes.co.uk/insulin/Diabetes-and-insulin-delivery-devices.html

دیابت نوع یک و ازدواج

آیا افراد دیابتی می توانند ازدواج کنند؟

ازدواج یکی از مراحل مهم در مسیر تکامل زندگی فردی و اجتماعی افراد بوده و از جنبه های گوناگون اهمیت دارد.

افراد دیابتی هم می توانند ازدواج کنند، اما حقیقت این است که دیابت ممکن است زندگی را برای زوجین اندکی با چالش همراه کند.

افراد با وجود بیماری دیابت برای اینکه بتوانند با یکدیگر ازدواج کنند و یا در کنار یکدیگر  ب زندگی زناشوئی ادامه دهند باید نکات مهمی را رعایت کنند. در ادامه به ذکر این نکات پرداخته ایم:

اول خودتان را بشناسید :

اگر هنوز با خود کنار نیامده‌اید و نسبت به گذشته و بیماری خود عصبانی هستید، کمی صبر کنید. با کمک مشاور، الگوهای ناکارآمد ارتباطی‌تان را شناخته و به اصلاح آن بپردازید و با ویژگی‌هایی که قابل تغییر نیست کنار بیایید. شما نیاز به کسی ندارید که کاملتان کند بلکه نیاز به فردی دارید که شما را به طور کامل بپذیرد.

 آیا همه ی افراد دیابتی دچار عوارض میشوند؟

با هر یک درصد A1C  که کاهش می یابد شانس بروز عوارض نیز کاهش می یابد و افرادی که قندخون خود را خوب کنترل کنند احتمال بروز عوارض در انها به صفر میرسد اما برعکس دیابت طولانی مدت و کنترل نشده عوارضی در پی خواهد داشت.

پس با کنترل منظم دیابت میتوان از بروز عوارض جلوگیری کرد.

 

دیابت و  اختلالات  در روابط زناشویی(جنسی) :

دلایل زیادی وجود دارد  که میتواند روی کیفیت روابط جنسی تاثیرگذارد حتی اگر آن فرد دیابت نداشته باشد.

اما درکل اختلالات جنسی هم جزئی از  عوارض دیابت است که با کنترل دیابت میتوان از ایجاد این عارضه جلوگیری کرد.

اما حتی اگر در دراز مدت و کهنسالی مشکلی بوجود آید  این عوارض قابل درمان بوده و گزینه های زیادی برای سلامت جنسی وجود دارد که خانم ها و اقایان میتوانند از آن ها استفاده کنند.

باردار شدن زنان دیابتی:

زنان مبتلا به دیابت هم میتوانند باردار شوند ولی آگاهی از روش های کنترل دیابت و آموزش های قبل از بارداری برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بسیار مهم است.

فراموش نکنید  دیابت کنترل نشده عوارض مادری و جنینی زیادی را به همراه دارد پس فرد دیابتی  باید  از ۳ماه قبل بارداری به  قندخون و A1C  هدف برسد تا  بارداری کاملا سالم و بی خطری  داشته باشد، پس بهتراست  برای  بارداری سالم  برنامه ریزی داشته باشیم و  اتفاقی نباشد  .

در طول بارداری  هم یک برنامه کنترل قند برای خانم تنظیم میشود که عمل به آن مهم است تا یک بارداری کاملا سالم،زایمان طبیعی و نوزاد طبیعی  مثل بقیه خانم ها داشته باشد.

چقدر احتمال دارد فرزند مبتلا به دیابت شود؟

عوامل ژنتیکی و محیطی  در ابتلا به هر دو نوع دیابت ۱ و ۲ موثراست.اما عواملی مثل سن هنگام تشخیص،سن مادر هنگام تولد نوزاد،سابقه خانوادگی در هردو طرف هم اهمیت دارد که برای بررسی این جزئیات بهتراست حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

اماطبق آماری که ADA آمریکا منتشر کرده:

اگر پدر مبتلا به دیابت نوع ۱ باشد خطر ابتلای کودک ۱ در ۱۷ است.

ولی اگر مادر مبتلا به دیابت نوع ۱ باشد و:

  • کودک قبل از ۲۵ سالگی مادر به دنیا بیاید خطر ابتلای کودک ۱ در ۲۵
  • کودک بعد از ۲۵ سالگی مادر متولد شود خطر ابتلا ۱ در ۱۰۰
  • اگر پدر قبل از ۱۱ سالگی به دیابت مبتلا شده باشد خطر ابتلای کودک ۱ در ۱۰
  • مادر قبل از ۱۱ سالگی به دیابت مبتلا شده باشد خطر ابتلای کودک ۱ در ۴

ولی نگران نباشید حتی اگر فرزند زمینه خانوادگی ابتلا به دیابت داشته باشد شما میتوانید با داشتن سبک زندگی سالم از ابتلای کودک به دیابت جلوگیری کنید.

و در نهایت:

متاسفانه مردم جامعه باورهای قدیمی و غلطی راجع ب این بیماری دارند!

ولی یادتان باشد فرد دیابتی نیاز به ترحم بیجا ندارد

نیاز به غذای متفاوت ندارد

اصلا با بقیه فرقی ندارد

فقط باید کاملا در مورد بیماری اش شناخت داشته باشد و سبک سالمی برای زندگی اش انتخاب کند پس اگر شما یک نفررا  برای ازدواج انتخاب کردید که همه شرایط شمارو دارد و تنها مشکل دیابتی بودن فرد است به هیچ عنوان دیابت را مانع ازدواج فرض نکنید .

دیابت یک اختلال قابل کنترل است ، شناخت بیشتر دیابت = کنترل بهتر

https://www.diabetes.org.uk/your-stories/type-1/diabetes-almost-ruined-my-marriage

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5838892/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6319281/

https://www.healthline.com/health/type-1-diabetes/living-with-type-1/my-life-as-a-spouse

https://www.healthline.com/diabetesmine/diabetes-partner-follies-a-wife-and-caregiver

 

 

 

 

منابع:

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/managing-other-medical-conditions/coeliac-disease-diabetes

https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/complications

https://www.uptodate.com/contents/associated-autoimmune-diseases-in-children-and-adolescents-with-type-1-diabetes-mellitus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6507635/

https://www.healthline.com/health/diabetes/is-type-1-diabetes-genetic

https://www.webmd.com/diabetes/diabetes-type-1-genetics

https://www.diabetes.org.uk/your-stories/type-1/diabetes-almost-ruined-my-marriage

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5838892/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6319281/

https://www.healthline.com/health/type-1-diabetes/living-with-type-1/my-life-as-a-spouse

https://www.healthline.com/diabetesmine/diabetes-partner-follies-a-wife-and-caregiver

رحیمه درودی-آموزش دهنده دیابت و مسئول واحد آموزش کلینیک

دیدگاه‌های نوشته

*
*