پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

واحد طب سالمندی | کلینیک دیابت پارسیان

اهمیت توجه به طب سالمندی:

پیری یا سالمندی به عنوان آخرین دوره زندگی انسان پیوسته مورد توجه متفکران علوم انسانی و زیست شناسی قرار داشته است . این دوره از زندگی معمولاً از سنین ۶۰ سالگی برای اشخاص مطرح می­ شود.

در بسیاری موارد مسائلی چون ضعف قوای جسمانی ، تنهایی ، ازکارافتادگی ، معلولیت ، بیماری و احتمالاً بی ­سرپرستی و فقر و تنگدستی را همراه خود دارد.

بروز این چنین مسائل برای سالمندان بسته به اینکه فرد کهنسال در چه جامعه­ ای و با چه فرهنگی زندگی می­کند، از نظر کیفی با تفاوت­های بسیاری همراه است.

همچنین نحوه پاسخگویی به این مسائل و نوع راهکارهای عرضه شده هم به امکانات موجود در جامعه بستگی پیدا می­ کند. بدیهی است با تغییرات حاصل از تغییر اجتماعی و تغییر نهادهای اجتماعی مانند نهاد خانواده از شکل سنتی به جدید که بسیاری از کارکردهای سنتی خود را از دست داده است.

در جوامعی مانند کشور ما هم باید انتظار داشت که در آینده شاهد مشکلات خاص اینگونه تحولات از جمله مشکلات مربوط به سالمندان باشیم.

امروزه بیشتر از ۶۰۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال در سطح جهان وجود دارد. بر اساس گزارش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، جمعیت ایران در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده و اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر ، یعنی حدود ۹/۹ درصد جمعیت کشور و جمعیت بالای ۶۵ سال ، ۴/۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می­ دهند.

پیش­بینی می­ شود که در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز ۴/۱۹ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۱/۲۶ درصد عبور کند، یعنی در آن زمان یک چهارم جمعیت کشور ، سالمند خواهد بود.

از این رو ، شناخت نیازها و مشکلات این جمعیت و تلاش در جهت مرتفع ساختن آن علاوه بر چتر حمایتی که بر سر سالمندان و خانواده­ های آنان قرار می­دهد، ارزش افزوده چشمگیر هم در اقتصاد به همراه خواهد داشت.

یکی از موارد حائز اهمیت در حوزه «سلامت سالمندان» که نیازمند توجه بسیار زیاد می­ باشد ، «سندروم­های رایج سالمندان» است ؛ که تنها از یک نوع بیماری نمی­ باشد بلکه بیماری­های متنوعی را شامل می­ شود.

همچنین می­ تواند از عوامل موثر بر ازکارافتادگی این قشر از جامعه باشد. به خصوص که سندروم­های رایج در سالمندان در افراد بالای ۶۵ سال به طور چشمگیری افزایش یافته است.

البته لازم به ذکر است که در این گروه سنی شرایط ویژه­ای نیز به نام سندروم سالخوردگی وجود دارد که کیفیت زندگی در سالمندان را به شدت مختل می­کند که خود این سندروم باعث می­گردد بیماری­های دیگر نیز فراخوانده گردند .

برخی از مهم­ترین سندروم­های رایج سالمندان به شرح زیر می­ باشد :

  1. دیابت
  2. فشار خون بالا
  3. بیماری­های قلبی و عروقی
  4. سارکوپنی (کم ماهیچگی)
  5. پوکی استخوان
  6. آلزایمر
  7. سوءتغذیه یا به عبارتی اختلالات خوردن

طب سالمندی در کلینیک دیابت

معرفی واحد طب سالمندی کلینیک دیابت پارسیان

این واحد با هدف تشخیص، غربالگری، ارزیابی، آگاهی­ بخشی (آموزش)، پیشگیری، کنترل و درمان بیماری­های حوزه سالمندان یا به عبارت دیگر سندروم سالمندی (Geriatric Syndrome) تشکیل شده است و سعی دارد که خدمات جامعی در زمینه طب سالمندی ارائه نماید.

کارشناسان این واحد با ارزیابی جامع و همه جانبه یک فرد سالمند، ضمن کاهش مراجعه چندین باره وی به پزشکان مختلف ، با در نظر داشتن وضعیت عملکردی ، اجتماعی و خانوادگی بیمار ، ضمن انتخاب بهترین برنامه درمانی و مراقبتی متناسب با ویژگی های خاص هر بیمار نقش مؤثری در روند بهبودی و بازتوانی آنان داشته باشند و حفظ حداکثر استقلال و کیفیت زندگی بیماران را در الویت قرار می­دهند.

در نهایت با رضایت بیشتر بیمار و خانواده وی همراه است. بخشی از این ارزیابی­ ها شامل ارزیابی تغذیه­ ای ، ارزیابی کارکردی ، ارزیابی روانشناسی و ارزیابی دردهای مزمن می ­باشد.

همچنین وجود یک سری بیماری دیگر هم باید بررسی شود که شامل اختلال­های روانشناختی ، افسردگی ، ناتوانی­های کارکردی (در انجام کارهای شخصی) و سقوط (Falls) و کم ماهیچگی (Sarcopenia) ، بی­اختیاری ادراری و آلزایمر و… می­ شود.

این واحد در حال حاضر کار خود را در زمینه ی تشخیص ، غربالگری و کنترل بیماری سارکوپنی شروع کرده است و در آینده­ ای نزدیک ، محدوده کاری خود را گسترده ­تر و جامع­ تر خواهد کرد.

اهداف واحد طب سالمندی به شرح زیر می­ باشد :

  1. ارائه خدمات جامع در زمینه کنترل ، پیشگیری و درمان بیماری های سالمندی
  2. کاهش سردرگمی سالمندان در رابطه با مراجعه به طیف وسیعی از پزشکان و متخصصان به منظور درمان بیماری ها
  3. افزایش کیفیت زندگی و رضایت فرد از خود در دوره سالمندی
  4. ارائه مشاوره های مورد نیاز برای هر فرد در زمینه سلامتی روحی و جسمانی
  5. کاهش هزینه های درمان برای سالمندان
  6. تحقق شعار “پیشگیری بهتر از درمان است” در عمل
  7. نائل شدن به پروتکل درمانی ایمن برای کنترل و درمان بیماری­های سندروم سالمندی

درمان سالمندان

 

 

راه ارتباطی با واحد طب سالمندی کلینیک تخصصی دیابت پارسیان:

شماره تماس : ۰۵۱۳۸۵۸۴۰۴۰

کانال تلگرام : t.me/diabetesparsian

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/parsiandiabetes_com

دیدگاه‌های نوشته

*
*