پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و خانواده

مانند هر بیماری مزمن دیگر، دیابت هم می تواند بر خانواده فرد مبتلا تأثیر بگذارد. کسانی که فکر می کنند دیابتشان بر خانواده آنها نیز اثرگذار است و حتی افرادی که اعضای خانواده آنها مبتلا به دیابت هستند نیز می توانند کمک ها و حمایت های لازم را برای کنترل دیابت یا سطح نرمال قند خون از کلینیک تخصصی دیایت پارسیان دریافت کنند.

چرا فرد مبتلا به دیابت به کمک و حمایت خانواده خود نیاز دارد؟

زندگی با دیابت کار آسانی نیست و متأسفانه این بیماری هرگز از بین نمی رود، چرا که هنوز بشر نتوانسته درمانی برای آن پیدا کند. به همین دلیل برای مدیریت موفقیت آمیز دیابت، اکثر مبتلایان باید تغییرات جدی در شیوه و سبک زندگی خود ایجاد نمایند.

یادگیری نحوه نظارت و کنترل بر سطح قند خون می تواند برای فرد مبتلا به دیابت و خانواده او زمان بر باشد، ولی نگران این موضوع نباشید. شما می توانید به راحتی با شرکت در کلاس های آموزشی کلینیک تخصصی دیابت پارسیان، اطلاعات کافی را با سرعت بیشتری به دست آورده و از آن ها در جهت رسیدن به سطح قند خون هدف استفاده کنید.

از آنجا که فرد مبتلا به دیابت ممکن است با عوارض متعددی روبرو شده و همچنین بیشتر مستعد افسردگی و استرس می باشند، بیشتر به کمک و حمایت خانواده خود نیاز دارند.

چگونه می توان به بستگان مبتلا به دیابت کمک کرد؟

  1. فراموش نکنید که آموزش ،کلید کمک به افراد مبتلا به دیابت است. تا آنجا که می توانید یاد بگیرید، زیرا هرچه بیشتر در مورد دیابت بدانید، بیشتر می توانید کمک کنید.
  2. خانواده ها باید با افراد مبتلا به دیابت همدرد باشند، زیرا دیابت می تواند یک حالت موذیانه و ناامید کننده داشته باشد و ترس را در برخی افراد ایجاد کند.
  3. دیابت تغذیه و خانواده : اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به دیابت است، مطمئن شوید که غذای سالم و مناسب مصرف می کند و همیشه سعی کنید از خرید مواد غذایی که فرد مبتلا نباید مصرف کند، خودداری کنید. بیماران دیابتی باید از رژیم غذایی خود آگاه باشند و شما هم اگر از رژیم غذایی دیابتی سالم مطلع هستید، می توانید به راحتی با بستگان خود ارتباط برقرار کنید.
  4. ورزش یکی دیگر از بخشهای اساسی مدیریت دیابت است. روزانه حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت بدنی برای کنترل سطح قند خون ضروری است. البته هر فرد مبتلا باید با مشاور بهداشتی خود مشورت کند تا بداند چه نوع ورزشی با شرایط او مطابقت دارد.
  5. دانش زیاد در کنترل دیابت یک قدرت است و اگر بتوانید نحوه تشخیص هرگونه مشکل را بیاموزید، می توانید یک همیار واقعی برای فرد مبتلا به دیابت باشید. بهتر است علائم و درمان سریع بالا و پایین بودن سطح قند خون را بشناسید تا بتوانید به هنگام مواجهه فرد، کمک و مدیریت درستی داشته باشید. شما همچنین می توانید با درک شرایط فرد مبتلا به دیابت بیشتر کمک کنید. به عنوان مثال: اگر فرد مبیتلا به دیابت بیش از حد معمول تحریک پذیر به نظر می رسد، ممکن است به دلیل تغییر سطح قند خون او باشد.
  6. صبور باشید و بدانید که برای برخی از افراد یادگیری زندگی با دیابت دشوار است. فراموش نکنید که بیماران دیابتی روزهای خوب و بد زیادی دارند و ممکن است گاهی به حمایت عاطفی شما نیاز داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که:

افرادی که یکی از اعضای خانواده آن ها به ویژه یکی از بستگان نزدیکشان مبتلا به دیابت است، در مقایسه با افرادی که دیابت در بستگانشان وجود ندارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. فراموش نکنید که دیابت شدیداً تحت تأثیر ژنتیک قراردارد.

شما همواره این سوال را مطرح می کنید که آیا در صورت تشخیص ابتلای یکی از اعضای خانواده باید بقیه اعضا نیز از نظر دیابت غربالگری شوند؟

در پاسخ باید بگوئیم بله، همه اعضای خانواده باید به دنبال غربالگری باشند و امور مربوط به پیشگیری دیابت را آموزش دیده و در سبک زندگی خود اجرا کنند.

همچنین برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، می توان دستورالعمل های پیشگیرانه خاصی را دنبال کرد. این دستورالعمل ها شامل:

  1. فعالیت بدنی منظم
  2. رژیم غذایی سالم و مناسب
  3. ثابت نگه داشتن وزن، متناسب با قد
  4. بعد از ۴۵ سالگی هر سه سال یکبار سطح قند خون خود را آزمایش کنید.

به عنوان نکته پایانی ،آیا می دانید بهترین سلاح خانواده ها برای مبارزه با دیابت چیست؟

آموزش خودمراقبتی بهترین صلاح خانواده ها در پیشگیری، مدیریت و کنترل دیابت است. آگاهی از دیابت به این معنی است که می دانید چه زمان و چگونه آن را درمان کنید و همچنین چگونه از این بیماری به بهترین نحو پیشگیری کنید.

 

 

دیدگاه‌های نوشته

*
*