پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

عوارض دیابت بارداری

علت اصلی دیابت نوع یک مشخص نیست. یکی از علل مطرح شده تخریب سلولهای بتای لوزالمعده توسط سیستم ایمنی بدن می باشد. وظیفه سلولهای بتای لوزالمعده تولید انسولین می باشد. بیماران دیابتی نوع یک قادر به تولید انسولین نمی باشند.

دیابت می تواند برروی جنین در حال رشد و نمو در طی بارداری تاثیر بگذارد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می تواند منجر به نقایص مادرزادی و افزایش خطر سقط شود.
در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت کنترل نشده مادر می تواند منجر به تغذیه و رشد بیش از حد جنین گردد. داشتن نوزاد بزرگ، میزان سزارین را افزایش داده و اگر نوزاد به طور طبیعی متولد شود، خطر آسیب به ناحیه شانه وجود دارد. وزن بالای نوزاد همچنین باعث تاخیر در زمان زایمان و خطر کمبود اکسیژن برای مغز نوزاد می‌شود.
به علاوه وقتی جنین بیش از حد تغذیه گردد و در نتیجه به دنبال آن سطح انسولین خونش افزایش یابد، پس از زایمان، احتمال افت شدید قند خون در نوزاد وجود دارد، زیرا دیگر آن مقادیر بالای قند را از خون مادر دریافت نخواهد کرد.

عوارض مادری دیابت بارداری

مادرانی که قندخون خود را در طی دوران بارداری کنترل می نمایند میزان بروز خطرات را تا حد زیادی کاهش می دهند. عوارض دیابت کنترل نشده بر روی مادر شامل بالا رفتن فشارخون ( اکلامپسی )، افزایش شانس زایمان سزارین و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در مراحل بعدی زندگی این مادران می باشد.

عوارض جنینی دیابت بارداری

مادرانی که قادر به کنترل موثر دیابت بارداری هستند و قندخون خود را در محدوده اعداد هدف نگه می دارند خطر بروز عوارض بارداری بر روی جنین را تا حد زیادی کاهش می دهند. دیابت بارداری کنترل نشده خطر بروز عوارض زیر را در نوزاد افزایش می دهد:

۱- ماکروزومی

در حالت طبیعی جنین مقدار زیادی قند را به شکل چربی ذخیره می نماید بنابراین در موارد دیابت بارداری کنترل نشده و در نتیجه قندخون بالا ، نوزاد قند بیشتری را به شکل چربی ذخیره می نماید و در زمان تولد بزرگتر از حد طبیعی خواهد شد. به این وضعیت اصطلاحا ماکروزومی گفته می شود. زایمان طبیعی با وجود نوزاد درشت صدماتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. در این زمان ممکن است نیاز به انجام سزارین باشد

۲- هایپوگلایسمی

قبل از تولد، جنین مقدار زیادی انسولین در پاسخ به قندخون بالای مادر ترشح می نماید. وقتی که نوزاد متولد شد، عملا از منبع فراوان قندخون مادر جدا می شود . در این زمان با وجود انسولین زیاد و نبود قند، نوزاد دچار افت شدید قندخون می شود

۳- یرقان

مقدار بالای بیلی روبین در جنین سبب زردی پوست و چشم های نوزاد می شود. با قرار دادن نوزاد در معرض نور، زردی برطرف می شود.

۴- کاهش کلسیم و منیزیوم

مقدار ناکافی کلسیم و منیزیوم در خون سبب گرفتگی عضلات نوزاد می شود. با مصرف مکمل ها می توان به راحتی این مشکل را برطرف نمود.

۵-افزایش خطر چاقی دوران کودکی و بزرگسالی

کودکانی که با وزن ۴۵۰۰ کیلوگرم و بیشتر متولد می شوند در معرض خطر چاقی و ابتلا به دیابت نوع دو در آینده می باشند.

۶- سندروم زجر تنفسی ( RDS )

دیابت بارداری سبب آهسته شدن روند رسیدگی ریه نوزاد می شود. نارس بودن ریه نوزاد سبب بروز مشکلات تنفسی می شود.

دیدگاه‌های نوشته

*
*