۱۰ باور غلط در رژیم غذایی دیابتی ها

۱۰ باور غلط در رژیم غذایی

باور غلط – مصرف زیاد شکر علت ابتلا به دیابت می باشد.

حقیقت – پاسخ ساده به این سوال این است که مصرف زیاد مواد غذایی باعث ابتلا هیچ فردی به دیابت نمی شود. در عوض، دیابت زمانی نمایان می شود که توان بدن جهت تبدیل مواد غذایی به انرژی کاهش می یابد. برای درک بهتر علت ابتلا به دیابت این مطالب را به خاطر بسپارید: بدن شما مواد غذایی مصرف شده را به گلوکز تبدیل می نماید. لوزالمعده هورمونی به نام انسولین می سازد که به بدن در استفاده بهتر از گلوکز یاری می رساند.

باور غلط – قوانین بسیار زیادی در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت وجود دارد.

حقیقت – اگر مبتلا به دیابت هستید، نیاز به برنامه ریزی غذایی دارید. به عنوان یک اصل ساده، مواد غذایی را انتخاب نمایید که با میزان فعالیت و داروهای شما هماهنگی داشته باشند تا بتوانید قندخون خود را تا حد امکان در محدوده ی هدف کنترل نمایید. در حال حاضر آیا نیازمند تنظیم مواد غذایی مصرفی خود هستید؟ احتمالا. اما به یاد داشته باشید رژیم غذایی جدید شما تغییر خیلی زیادی نمی کند.

باور غلط – کربوئیدرات ها برای افراد دیابتی بد است.

حقیقت – در حقیقت، کربوئیدرات برای دیابتی ها خوب است. کربوئیدرات ها پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم در دیابت محسوب می شوند. کربوئیدرات ها بیشترین تاثیر را بر قندخون دارند، به همین دلیل افراد دیابتی باید میزان کربوئیدرات مصرفی خود را شمارش نمایند. کربوئیدرات ها همچنین محتوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند. بنابراین کربوئیدرات هایی را انتخاب نمایید که دارای بیشترین مواد مغذی باشند. برای انتخاب بهترین کربوئیدرات ها با پزشک خود مشورت نمایید.

باور غلط – در رژیم غذایی افراد دیابتی پروتئین بهتر از کربوئیدرات می باشد.

حقیقت – این احتمال برای شما وجود دارد که به دلیل تاثیر سریع کربوئیدرات ها بر قندخون، پروتئین را جایگزین مصرف کربوئیدرات ها نمایید. اما مصرف زیاد پروتئین در افراد دیابتی با بروز مشکلاتی همراه می باشد. اصلی ترین مشکل این است که برخی از مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز دارای چربی اشباع زیادی نیز هستند. مصرف زیاد این نوع چربی ها شانس بیماری قلبی را افزایش می دهد. با متخصص تغذیه درباره ی میزان مناسب پروتئین در رژیم غذایی خود مشورت نمایید.

باور غلط – شما می توانید داروهای دیابتی را مطابق با ماده غذایی مصرفی تنظیم نمایید.

حقیقت – اگر از تزریق انسولین جهت کنترل دیابت استفاده می نمایید، می توانید درباره ی چگونگی تنظیم مقدار و نوع انسولین با میزان مصرف مواد غذایی آموزش بگیرید. اما این بدان معنا نیست که مجاز هستید تا جایی که می توانید مواد غذایی مصرف نموده و سپس برای تنظیم قندخون مقدار دارو را افزایش دهید. در صورتی که از سایر انواع داروهای دیابت استفاده می نمایید، در میزان داروی خود هیچ تغییری ندهید مگر اینکه در این رابطه از پزشک آموزش های لازم را دریافت نموده باشید.

باور غلط – با وجود دیابت نمی توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را مصرف نمایید.

حقیقت – هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از مصرف مواد غذایی مورد علاقه خود محروم شوید. در عوض این نکات را رعایت نمایید:

* تغییر روش آماده سازی غذای مورد علاقه

* کاهش مقدار مصرف غذای مورد علاقه

* از غذاهای مورد علاقه خود جهت پاداش به رعایت برنامه غذایی استفاده نمایید.

متخصص تغذیه می تواند به شما در یافتن روش هایی برای گنجاندن مواد غذایی مورد علاقه به برنامه غذایی کمک نماید.

باور غلط – اگر مبتلا به دیابت هستید نمی توانید از دسرها استفاده نمایید.

حقیقت – خیر ! روش هایی وجود دارد که شما می توانید کیک مورد علاقه خود را مصرف نمایید.

* از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمایید.

* میزان مصرف مواد غذایی را کنترل نمایید. به جای دو اسکوپ بستنی، یک اسکوپ بگیرید و یا دسر خود را با یک دوست تقسیم کنید.

* از دسر به عنوان پاداش پیروی از برنامه غذایی صحیح، استفاده نمایید.

* دسر خود را از مواد مغذی تهیه نمایید. از غلات کامل، میوه تازه ، سبزیجات و روغن در تهیه دسر استفاده نمایید.

باور غلط – شیرین کننده های مصنوعی برای افراد دیابتی خطرناک می باشد.

حقیقت – شیرین کننده های مصنوعی از شکر شیرین تر هستند. زمانی که شما از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمایید، کالری کمتری نسبت به شکر دریافت می نمایید. انجمن دیابت آمریکا استفاده از چندین شیرین کننده را در رژیم غذایی افراد دیابتی تایید می نماید:  ساخارین – آسپارتام – آسه سوولفام پتاسیم

یک مختصص تغذیه می تواند به شما در انتخاب بهترین شیرین کننده کمک نماید.

باور غلط – شما نیازمند مصرف مواد غذایی دیابتی هستید.

حقیقت – به عنوان یک اصل، هر ماده غذایی که برای سایر اعضای خانواده مناسب است برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب خواهد بود. بنابراین شما به عنوان یک فرد دیابتی نیازمند تهیه غذایی مخصوص دیابت نیستید. تفاوت بین رژیم غذایی دیابتی و غذای خانواده در نوع رژیم غذایی می باشد. افراد مبتلا به دیابت باید با دقت بیشتری به میزان و زمان مصرف غذا توجه نمایند. این افراد باید به مقدار کالری دریافتی و نوع کربوئیدرات مصرفی، پروتئین ها و چربی در رژیم غذایی دقت نمایند. متخصص تغذیه در این رابطه می تواند کمک زیادی به فرد دیابتی نماید.

باور غلط – مواد غذایی رژیمی بهترین انتخاب برای دیابتی ها می باشد.

حقیقت – فقط به این دلیل که روی بسته غذایی نوشته شده باشد ” رژیمی ” نمی توان تایید نمود که آن ماده غذایی برای افراد دیابتی مناسب است. در حقیقت، گاهی مواد غذایی ” رژیمی ” گران و پر هزینه هستند ولی عمدتا مواد غذایی سالمی به شمار نمی روند .

دقت نمایید : هنگام خرید یک ماده غذایی بیشتر از اینکه به رژیمی بودن آن توجه نمایید به میزان کالری و سایر اطلاعات درج شده بر روی برچسب غذایی آن محصول توجه نمایید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری