پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

۸ راه کار ورزشی برای کنترل دیابت

۸ راه کار ورزشی برای کنترل دیابت

دیابت بیماری است که برپردازش قند دربدن فرد تاثیر می گذارد . اگر میزان قند خون فرد دیابتی منظم و کنترل شده نباشد عواقب خطرناک و مرگ آوری را به همراه دارد در ادامه به ۸ راه کار ورزشی به منظور کنترل دیابت اشاره می نماییم :

 ۸ راه کار ورزشی که به کنترل دیابت کمک می نماید:

  • به صورت مداوم ورزش کنید.

فعالیت بدنی یکی از مناسب ترین روش ها برای کنترل دیابت می باشد. فعالیت بدنی منظم باعث می شود قند خون جذب شود و به انرژی تبدیل گردد . فعالیت بدنی همچنین به کاهش استرس و اضطراب که باعث بالا رفتن قند خون میشود کمک نموده و همچنین باعث سوختن چربی و بالا رفتن کلسترول خوب  وکاهش کلسترول بد خون میگردد.

فعالیت بدنی به کنترل دیابت نوع ۱ و ۲ هر دوکمک می نماید . افراد می توانند با انجام فعالیت بدنی از دیابت نوع دو پیشگیری نمایند و همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع دو با انجام فعالیت بدنی و تغذیه مناسب دیابت خود را کنترل نمایند گرچه دیابت نوع ۱ با انجام فعالیت بدنی پیشگیری نمیشود ولی قابل کنترل می باشد .

  • قند خون خود را کنترل نمایید .

 فعالیت بدنی راه مناسبی برای کنترل قند خون می باشد . یکی ازنکات مهم در رابطه با امنیت ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت اطمینان در رابطه با این موضوع می باشد که حتما فرد دیابتی باید قند خون خود را قبل ازانجام فعالیت بدنی کنترل نماید .

قبل از شروع فعالیت بدنی قندخون خود را از نظر پایین بودن نیز کنترل نمایید. فعالیت بدنی با قند خون پایین ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل کم آبی /سردرد و بی حالی شود پس برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی فعالیت بدنی را درهنگام افت قند متوقف نمایید و همچنین می توانید پس از انجام فعالیت بدنی قند خود را کنترل نمایید.

  • کفش مناسب بپوشید.

پوشیدن کفش مناسب برای همه افراد در هنگام فعالیت بدنی مهم می باشد گرچه برای افراد مبتلا به دیابت این مطلب از اهمیت بیشتری برخوردار است و یکی از مهم ترین عارضه های پوشیدن کفش نامناسب آسیب رسیدن به اعصاب پا می باشد ،مخصوصا در افرادی که سالمند هستند .پس کفشی را انتخاب نمایید که مناسب انجام فعالیت بدنی شما باشد. حتی گاهی ممکن است برای انجام فعالیت های مختلف بدنی کفش های متفاوتی داشته باشید .

  • همیشه یک ماده قندی همراه داشته باشید .

برای افراد دیابتی همراه داشتن میان وعده در هنگام فعالیت بدنی ضروری است زیرا در هنگام انجام فعالیت بدنی قند در خون شما به انرژی تبدیل می شود. پس به همین دلیل میزان مصرفی کربوهیدرات خود را باید افزایش دهید . ماده قندی را در دسترس قرار دهید تا در هنگام لزوم از آن استفاده نمایید.

  • به مقدار کافی آب بنوشید .

همه افراد در هنگام فعالیت بدنی باید به اندازه کافی آب بنوشند و در افراد دیابتی نیز همین گونه می باشد .

به عنوان فرد دیابتی کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل انجام فعالیت بدنی بدون نوشیدن آب نه تنها باعث کم آبی بدن میگردد بلکه باعث افزایش استرس شده و استرس به نوبه خود بر میزان قند خون تاثیر گذار می باشد .همچنین قبل و پس از انجام فعالیت بدنی به مقدار کافی آب بنوشید .

  • برنامه منظم داشته باشید.

داشتن برنامه منظم خطر افزایش قند خون را کاهش می دهد . سعی کنید داروهای خود را ساعت مشخصی درروز مصرف کنید و اطمینان حاصل نمایید که زمان مصرف داروها به زمان انجام فعالیت بدنی نزدیک نباشد. همچنین فعالیت بدنی همراه با قند خون بالا توصیه نمی شود در چنین مواردی با پزشک خود مشورت نمایید .

  • مراقب میزان انسولین مصرفی باشید .

اگراز انسولین استفاده می نمایید حتما مراقب میزان مصرفی انسولین و ناحیه تزریقی و قسمتی از بدن که میزان فعالیت بدنی بیشتری دارد باشید .

اگر می خواهید بدوید از تزریق انسولین به پا جلوگیری نمایید و در مقابل میتوانید انسولین را در بازو تزریق کنید. اگر با قسمتی از ماهیچه بدن که تزریق انسولین انجام می شود فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید  انسولین با سرعت بیشتری جذب بدن شما می شود .

تزریق انسولین نباید از انجام فعالیت بدنی شما بکاهد. با این وجود، حتما مراقب ناحیه تزریقی و  انجام فعالیت بدنی باشید

  • با مشورت پزشک و مربی خود ورزش نمایید.

در حالیکه فعالیت بدنی یکی از بهترین روش ها برای کنترل قند می باشد اگر به درستی انجام نشود می تواند خطرناک باشد. حتما قبل از انجام فعالیت بدنی با پزشک مشورت نمایید . برخی از افراد دیابتی به خصوص کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۱ می باشند ممکن است افت قند خون را تجربه نمایند .

اگر برای انجام فعالیت های ورزشی مربی دارید حتما به مربی خود در رابطه با دیابت اطلاع دهید .  داشتن مربی هنگام ورزش از نکات مهم می باشد زیرا به انجام صحیح حرکات کمک می کند و همچنین در هنگام افت قند نیز می تواند  به شما کمک نماید.

دیدگاه‌های نوشته

*
*