پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و افسردگی ( تشخیص و درمان )

دیابت-و-افسردگی

افسردگی و دیابت

هر فردی گاهی در زندگی روزانه خود دچار افسردگی می شود و این امری کاملا طبیعی است. اما در برخی از افراد، این حس به صورت پایدار باقی می ماند. داشتن احساس غم و ناامیدی برای دو هفته و یا بیشتر علامتی برای بیماری افسردگی می باشد.

دیابت و افسردگی
مطالعات مختلف نشان می دهد افراد دیابتی در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. میزان این خطر در افراد دیابتی بیشتر از افراد غیر دیابتی می باشد. درباره علت شیوع بیشتر افسردگی در میان افراد دیابتی نمی توان به سادگی نظر داد.
افراد دیابتی باید ۳۶۵ روز ،۱۲ ماه و ۲۴ ساعت یک روز قندخون خود را کنترل کنند. نیاز به مراقبت مداوم برای این افراد می تواند با استرس همراه باشد. ممکن است این تصور برای فرد دیابتی وجود داشته باشد که کنترل قندخون کاری سخت و طاقت فرسا است و او را از خانواده و دوستان دور میکند و به دنبال این تصور دچار احساس تنهایی می شود.
ابتلا فرد به عوارض دیابت مثل، آسیب اعصاب و یا عدم توانایی در کنترل مناسب قندخون (به شکلی که وی از خود توقع دارد) سبب می شود احساس عدم  نامیدی و یاس برایش ایجاد شود. حتی گاهی کشمکش بین بیمار و پزشک احساس ناتوانی و غمگینی برایش به دنبال دارد.
افسردگی می تواند فرد را وارد یک چرخه معیوب کند و خود مراقبتی خوب دیابت را در وی دچار مشکل کند. با وجود احساس افسردگی و عدم انرژی و یا حتی احساس اضطراب و نگرانی، پیروی فرد از برنامه غذایی دچار مشکل می شود. مثلا گاهی اوقات به دنبال افسردگی فرد تمایلی به خوردن مواد غذایی ندارد که این به نوبه خود بر سطح قندخون وی تاثیر می گذارد.

تشخیص افسردگی در دیابتی ها

تشخیص افسردگی در دیابتی ها

اولین قدم، تشخیص افسردگی می باشد. دومین قدم کمک گرفتن از دیگران می باشد. اگر واقعا احساس یاس و نامیدی در شما وجود دارد، به دنبال علایم زیر باشید:
. عدم علاقه – فرد از انجام فعالیت های مورد علاقه روزانه خود لذت نمی برد.
. تغییر در الگوی خواب – الگوی خواب فرد در طی روز دچار اختلال می شود. بیدار شدن از خواب در طی شب و تمایل به خواب بیشتر در طی روز از جمله این تغییرات می باشد.
. بیدار شدن زودهنگام – فرد هنگام صبح زودتر از خواب بیدار می شود و مجددا نمی تواند بخوابد.
. تغییر در اشتها – در این وضعیت اشتهای فرد زیاد و یا برعکس کم می شود که به دنبال آن دچار افزایش وزن و یا کاهش وزن می شود.
. اشکال در تمرکز – به دلیل هجوم سایر افکار قادر به خواندن کتاب و یا تماشای تلویزیون نمی باشد.
. فقدان انرژی – احساس خستگی و ناتوانی در همه اوقات وجود دارد.
. عصبی بودن – فرد همیشه و در همه اوقات اضطراب دارد.
. احساس گناه – در این زمان فرد احساس می کند که ” هرگز نمی تواند کاری را درست انجام دهد.” و تصور می نماید باری اضافی بر دوش دیگران است.
. افکار مخرب – فرد در تصورات خود تمایل به مرگ دارد و به دنبال راهی برای صدمه زدن به خودش است.
در صورتی که سه و یا بیشتر از سه علامت بالا در فرد وجود دارد،و یا اگر تنها یک یا دو مورد از علایم برای بیشتر از دو هفته وجود دارد ، باید درخواست کمک کنید.

درخواست کمک برای افسردگی در دیابتی ها

در صورت وجود علایم افسردگی ، در ابتدا با پزشک در این باره مشورت کنید.  ممکن است علایم جسمی علت افسردگی باشند. کنترل ضعیف قندخون می تواند سبب بروز علایمی مشابه افسردگی شود. در طی روز، قندخون بالا یا پایین سبب بروز اضطراب یا خستگی می شود. همچنین قندخون پایین سبب گرسنگی و خوردن زیاد می شود.دچار افت قندخون شبانه سبب بروز اختلالات خواب می شود. قندخون بالای شبانه سبب تکرر ادرار و نیاز به دستشویی رفتن به دفعات بیشتر را به دنبال دارد. بیدار ماندن در طی شب به این دلیل خستگی روز بعد را به دنبال دارد.
سایر علل جسمی افسردگی شامل مشکلات تیروئید و عوارض جانبی برخی داروها می باشد.
بدون مشورت با پزشک داروی مصرفی خود را قطع نکنید. پزشک می تواند در تشخیص علت افسردگی به شما کمک کند.

داروهای افسردگی دیابتی ها

درمان افسردگی دیابتی ها
با رد علت جسمی افسردگی، پزشک فرد بیمار را به تیم متخصص در زمینه روان شناسی ارجاع می دهد. معمولا، دو نوع درمان برای افسردگی وجود دارد: ۱- مشاوره روان شناسی ۲- داروهای ضد افسردگی
مشاوره روان شناسی – مشاوره با یک درمانگر ماهر می تواند به شما در رسیدن به سرنخ مشکلات منجر شده به افسردگی کمک کند. مشاور روان شناس در پیدا کردن راه حل مناسب به شما کمک می کند. در بحث افسردگی دو نوع درمان کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد.

داروهای افسردگی دیابتی ها
اگر نیاز به تجویز دارو دارید، باید با یک روان پزشک مشورت کنید. روان پزشک تنها کسی است که در صورت نیاز می تواند برای فرد دارو تجویز نماید و علت های جسمی افسردگی را درمان نماید. اگر داروهای ضد افسردگی برای شما تجویزشده است، با پزشک دیابت و متخصص روان پزشک درباره عوارض جانبی داروها مثل تاثیر آنها بر قندخون مشورت کنید. برخی افراد به ترکیب روان درمانی و استفاده از داروها همراه با هم پاسخ مناسبی می دهند.
در صورتی که علایم افسردگی را دارید، زمان را غنیمت بشمارید و از افراد متخصص برای درمان آن کمک بگیرید.

منبع: www.ADA.com

دیدگاه‌های نوشته

*
*