پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

۶ روش برای شاد زیستن


افزایش شادی = افزایش سلامتی
شاد بودن شبیه  آسمان آبی شفاف، پایان هفته کاری و کودکانی است که به شدت می خندند در حالیکه شکم خود را گرفته اند. شادی شبیه سیب های رسیده چیده شده از درخت، دوباره قوت قلب دادن و در آغوش گرفتن و در نهایت شبیه سالم بودن است.
تصور اینکه سلامتی شادی را به وجود می آورد آسان است ، اما  آیا این مطلب صحیح است که فرد غیر دیابتی نسبت به کسی مجبور است انگشتان خود را برای گرفتن نمونه خون سوراخ نماید، دارو مصرف کرده و شمارش کربوئیدرات غذای مصرفی خود را انجام دهد،احساس مسرت و شادی بیشتری دارد ؟
لزوما خیر.
پژوهشگران در حال تحقیق بر روی ارتباط پیچیده بین سلامت روان و جسم هستند. سلامتی، داشتن یک جفت لنز گل رز رنگی را برای شما تضمین نمی نماید. این در حالی است که افرادی با بیماری مزمن مانند دیابت که با احتمال بیشتر بروز افسردگی مواجه هستند، همیشه دچار یاس و ناامیدی نمی شوند. شرایط روحی می تواند بر سلامت تاثیر منفی و یا مثبت داشته باشد.
کاهش افسردگی
دانشمندان و روانشناسان عقیده دارند که احساسات منفی تاثیری مخرب بر سلامت انسان دارند. زیست شناسی نیز در این زمینه نقش دارد. احساسات منفی مانند افسردگی، ترس و اضطراب سبب پاسخ استرس توسط  بدن شده و به دنبال آن هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ( هورمون های ضد استرس ) در بدن ترشح می شوند. ترشح هورمون های ضد استرس برای مدت کوتاه خوب است اما با گذشت زمان، آنها شبیه اسید برای روان شده و پیامدهای جدی به دنبال دارند.
بر اساس نظر دانشمندان احساسات منفی میزان پاسخ التهابی بدن، چربی کلسترول و خطر بیماریهای قلبی را افزایش می دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد حالات منفی سیستم ایمنی را تضعیف نموده، خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش و طول عمر را کاهش می دهد.
زیست شناسی و رفتارشناسی گاهی هم پوشانی دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که در طی یک دوره  ۵ ساله میزان بروز عوارض در  افراد افسرده مبتلا به دیابت نوع دو نسبت به افراد غیر افسرده بیشتر است. علت این افزایش را می توان پیامد عدم کنترل مناسب قندخون در افراد افسرده دانست. افراد افسرده فعالیت کم و برنامه غذایی و دارویی نامنظمی دارند.
افق روشن
اگر به هر دلیلی برای رها ساختن روش های بدبینانه لجاجت وجود داشته باشد، تنها روش برخورد این است: خوش بینی قادر است سلامتی را بهبود بخشد. هدایت احساسات منفی می تواند به شما در اجتناب از اثرات زیان بخش استرس در بدن کمک نماید. به همین دلیل، شما نیازمند توجه به احساسات مثبت هستید.
مطالعات نشان می دهد افراد مسن خوش بین، زندگی طولانی تری نسبت به افراد بدبین دارند. برخی اطلاعات نشان می دهد که افرادی که خوش بین هستند پس از جراحی بهبودی سریع تری دارند. سایر مطالعات حاکی از این است که ارتباطی بین احساسات مثبت و کاهش پاسخ التهابی بدن و همچنین حمایت بهتر در برابر بیماریهای قلبی و حتی سرماخوردگی وجود دارد.
ارتباط خاصی بین احساس خوب بودن و دیابت وجود دارد. افرادی که در زندگی شادتر و خوشحال تر هستند شانس ابتلا به دیابت در آنها کمتر است. افرادی که وضعیت روانی سالم تری دارند با احتمال بیشتری رفتارهای سالم را دنبال می نمایند. آنها فعالیت بیشتر و برنامه غذایی سالم تری داشته و تمایل کمتری به کشیدن سیگار دارند. دانشمندان در حال مطالعه بر روی رفتار می باشند. زمانی که شما خوشحال هستید اتفاقی در بدن شکل می گیرد اگرچه پژوهشگران دقیقا نمی دانند چه اتفاقی. در حال حاضر بر روی این روند مطالعات زیادی صورت نگرفته است. شاید شاد بودن مانند یک ضربه گیر در مقابل پاسخ استرس در بدن عمل می نماید. همچنین ارتباطی بین خوش بینی و سطوح بالاتر آنتی اکسیدان در بخشی از کروموزوم های مرتبط با افزایش سن دیده شده است.
البته، همه پژوهش ها این سوال را مطرح می نمایند: شادی چیست؟ از نظر علمی پاسخ به این سوال مشکل است زیرا مطالعات بر جنبه های مختلف اینکه چه چیزهایی ما را شاد می کند تمرکز دارد. برخی خوش بینانه فکر نموده و برخی خشنودی را با زندگی تجربه می نمایند.
برخی روش های شادی در بدن از سایر انواع آن سودمند تر هستند. این روش ها عبارتند از :
۱٫ قدردانی
شکرگزاری از نعمت های خداوند می تواند شما را از افکار منفی دور نموده و سبب تمرین مثبت فکر کردن در شما شود. صبح قبل از بلند شدن از رختخواب ۵ نفر از افراد موفق را در ذهن خود مرور نمایید. شما می توانید به مسائل مثبت در زندگی فکر کنید. مانند ” انسولین من را زنده نگه می دارد ” یا ” با وجود دیابت من مراقبت بیشتری از خودم نسبت به سایرین خواهم داشت “. این افکار را هر روز صبح هنگام بیدار شدن از خواب، شب قبل از رفتن به رختخواب، در حین شستن دست ها ، در ترافیک و یا هر زمان دیگری از روز مرور نمایید.
۲٫ آرزوی های خوب برای دیگران
همانطور که برای خودتان آرزوهای خوب می کنید، برای دیگران نیز آرزوهای خوب داشته باشید. داشتن آرزوهای خوب برای دیگران در طی روز،  از سرگردانی ذهن و افکار منفی جلوگیری می نماید. واقعیت این است که هر فردی که شما می بینید در ذهن و افکار خود درگیری هایی دارد ” برای او آرزوهای خوب داشته باشید.”
۳٫ ابراز محبت
در حالی که ارتباط معنی داری بین خواست درونی و سلامتی وجود دارد، توجه  کمی بر مقوله مهربانی می شود. حتی بعضی چیزهای به ظاهر بی اهمیت مثل نگه داشتن درب برای عبور فردی که پشت سر شماست می تواند خلق و خو را بهبود بخشد. ” چیزهای کوچک در حقیقت ، چیزهای بزرگی هستند.” برای مثال، زمانی که شما مشغله کاری زیادی دارید و به دلیل محبتی که برای دوست خود قائل هستید برای تماشای اجرای موسیقی وی به سالن می روید. و یا با وجود اینکه یکی از اعضای خانواده مدت زیادی با شما ارتباط نداشته است شما به وی تلفن می زنید.
۴٫ افزایش ارتباط
در جامعه امروزی، زندگی پرمشغله و اتکا به تکنولوژی سبب تنهایی و انزوای فرد شده است. با دوستان و افراد فامیل ارتباط بر قرار نموده و این ارتباط را رشد دهید. تلویزیون را خاموش کرده و در طی زمان شام با همسر و فرزندان خود گفتگو کنید. توجه کنید تکنولوژی مفید است، اما ما را از مسائل مهم زندگی دور می نماید. مراقب باشید !
۵٫ گردش در طبیعت
طبیعت خلق و خو را بهبود می بخشد. مطالعه ی منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله ” تغییر جهان اطراف ” نشان داد همه مکان های بومی در طبیعت تاثیر مثبت در خلق و خو داشتند، اما با این وجود، رفتن به کنار دریا بیشترین تاثیر را در این میان داشته است.
۶٫ بخشش
به طور طبیعی ذهن تمایل بیشتری به سمت افکار منفی دارد ، بنابراین شما در سر خود فضای کمی برای عواطف مثبت دارید. نگه داشتن و تمرکز بر افکار پوسیده در ذهن، جای کمی برای خوش بین بودن باقی می گذارد.
پافشاری و ماندن در عصبانیت سبب مسموم شدن این احساسات شده و پیامد آن واکنش استرس می باشد که می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد. بخشش استرس را کاهش داده، فشارخون را بهبود بخشیده، سیکل خواب را بهتر نموده و ضربان قلب را کاهش می دهد. به تمامی این دلایل دیگران را ببخشید و تمام انرژی خود را به افکار مثبت، محبت و سپاسگزاری اختصاص دهید.
منبع: www.ADA.com

دیدگاه‌های نوشته

*
*